Więcej niż połowa
dyrektorów i członków zarządu jeździ służbowym samochodem. Z kolei jedna trzecia otrzymuje zwrot kosztów korzystania z auta prywatnego. Te dwa benefity przyznawane są zaledwie 2-3% pracowników szeregowych – wynika z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2013, przeprowadzonego przez Sedlak
& Sedlak.
Rodzaj benefitów,
tej części wynagrodzenia pracownika, która jest dodatkiem do płacy finansowej, zależy w największym stopniu od pozycji zatrudnionego w firmie. Jak wynika z raportu „Polityka świadczeń dodatkowych 2013”, przygotowanego przez Sedlak
& Sedlak, przedsiębiorcy wskazywali
szczebel zarządzania oraz stanowisko jako czynniki, które zdecydowanie najczęściej powodowały zróżnicowanie przyznawania świadczeń dodatkowych.
Poniżej przedstawiono najpopularniejsze benefity na różnych szczeblach zarządzania:
Benefity na różnych szczeblach zawodowych
Opracowanie na podstawie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW)
przeprowadzonego w 2013 roku przez Sedlak & Sedlak
Awans na dyrektora lub objęcie funkcji w zarządzie powoduje – jak widać – największy skok w otrzymywanych od firmy benefitach.
Karnet na basen i opieka medyczna
Dla pracowników szeregowych najczęstszymi benefitami są
opłacone przez firmę zajęcia sportowo-rekreacyjne i prywatna opieka medyczna. Częstym benefitem na wszystkich szczeblach zarządzania są też narzędzia pracy: telefon służbowy i komputer przenośny.
Telefon komórkowy firmy przydzielają już co dziesiątemu pracownikowi szeregowemu. Z firmowego laptopa korzysta, co prawda, 6 procent pracowników najniższego szczebla, otrzymuje go już co czwarty specjalista. Takie świadczenia nie mają już dużej wartości prestiżowej. Wobec powszechnej dostępności telefonów komórkowych konieczność noszenia drugiego, służbowego aparatu, i związana z tym stała dyspozycyjność, może być przez część zatrudnionych uznana wręcz nie za korzyść, a za obciążenie.
Połowa osób na najwyższych szczeblach zarządzania otrzymywała dostęp do prywatnej opieki medycznej, 87% dysponowało służbowym telefonem, a 79% komputerem. Aż 57% miało samochód służbowy, a 32% przysługiwał ryczałt na paliwo. Dyrektorzy i członkowie zarządu nie otrzymywali natomiast szczególnie często kart czy karnetów na zajęcia sportowe i rekreacyjne – odsetek osób, które je dostawały był zbliżony do tego na niższych szczeblach. Można uznać, że tego rodzaju świadczenia zależą raczej od polityki wynagrodzeń w firmie – jeśli są w niej uwzględnione, dostaje je większość zatrudnionych. Nie są jednak szczególnie atrakcyjne dla dobrze zarabiającej kadry zarządzającej, dlatego raczej nie wprowadza się ich specjalnie dla pracowników tego szczebla.
Benefity w firmach polskich i zagranicznych, prywatnych i państwowych
Na kolejnym wykresie pokazano, jakie benefity otrzymywali dyrektorzy i członkowie zarządu w firmach z przewagą kapitału polskiego i zagranicznego. Każdy rodzaj benefitu był częściej przyznawany przez firmy zagraniczne. Różnica ta była niewielka (kilka procent) w przypadku telefonów i komputerów służbowych, a wyraźna w przypadku pozostałych świadczeń, jak samochód służbowy czy ryczałt na paliwo.
Pakiet prywatnej opieki medycznej był przyznawany ponad dwukrotnie częściej w firmach z kapitałem zagranicznym. Podobnie rzecz się miała z karnetami na zajęcia sportowo-rekreacyjne i ubezpieczeniem na życie/NNW.
Benefity dyrektorów i członków zarządu w firmach polskich i zagranicznych
Opracowanie na podstawie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW)
przeprowadzonego w 2013 roku przez Sedlak & Sedlak
W firmach z sektora prywatnego benefity stosowane są częściej niż w państwowych. Największą różnicę odnotowano w wypadku
samochodów służbowych (przyznawało je kadrze zarządzającej
61% prywatnych firm wobec 25% państwowych) i prywatnej opieki medycznej (53% prywatnych firm i 22% państwowych).
Benefity dyrektorów i członków zarządu w firmach prywatnych i państwowych
Opracowanie na podstawie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW)
przeprowadzonego w 2013 roku przez Sedlak & Sedlak
Samochody służbowe
Dyrektorzy i członkowie zarządu w większości (57%) otrzymywali od pracodawców samochody służbowe. Dwoma najczęściej przyznawanymi modelami były Ford Mondeo i Skoda Octavia. Poniższa tabela prezentuje 10 modeli samochodów, które dyrektorzy i członkowie zarządu najczęściej otrzymali jako samochód służbowy:
Najczęściej występujące modele samochodów służbowych
model
samochodu
|
częstotliwość
występowania
|
Ford Mondeo
|
10,4%
|
Skoda Octavia
|
10,2%
|
Opel Insignia
|
8,6%
|
Volkswagen Passat
|
7,8%
|
Toyota Avensis
|
6,9%
|
Skoda Superb
|
5,3%
|
Opel Astra
|
4,2%
|
Ford Focus
|
3,6%
|
Toyota Corolla
|
2,1%
|
Renault Laguna
|
1,7%
|
Opracowanie na podstawie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW)
przeprowadzonego w 2013 roku przez Sedlak & Sedlak
Z kolei na poniższym wykresie widać, z jakich roczników pochodziły samochody (badanie było robione w 2013 roku):
Z jakich roczników pochodziły samochody służbowe
Opracowanie na podstawie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW)
przeprowadzonego w 2013 roku przez Sedlak & Sedlak
Jak widać, znaczna
większość samochodów pochodziła maksymalnie z 2010 roku, więc była co najwyżej czteroletnia.
Różne benefity
Wśród pozostałych benefitów warto wspomnieć o szkoleniach wybieranych według własnego uznania (23% dyrektorów i członków zarządu), dofinansowaniu nauki (18%) oraz możliwości pracy zdalnej (16%). Udział pozostałych świadczeń nie przekraczał 10%.
Mniej popularne benefity dyrektorów i członków zarządu
Opracowanie na podstawie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW)
przeprowadzonego w 2013 roku przez Sedlak & Sedlak