Są one powszechne w dużych i wielkich firmach, które prześcigają się w poszerzaniu oferty o coraz bardziej oryginalne świadczenia. W roku 2020 oferowało je 91% dużych i 85% wielkich firm.
Sytuacja w mniejszych organizacjach jest trochę inna. Warto pamiętać, że mniejsze organizacje często otrzymują od firm dostarczających świadczenia mniej atrakcyjne cenowo oferty, przez co małe firmy mogą oferować mniej zróżnicowany pakiet benefitów. Świadczenia dodatkowe miało w swojej ofercie 30% mikro firm, 54% małych oraz 76% średnich przedsiębiorstw (Raport „Benfity w oczach pracowników 2020”, Sedlak
& Sedlak).
Najpopularniejsze świadczenia w małych i średnich firmach
Najczęściej pracownicy małych przedsiębiorstw (do 49 zatrudnionych) korzystali z dodatkowego pakietu opieki medycznej (49,4%). Nieco rzadziej pracownicy korzystali z elastycznego czasu pracy (39,4%). Popularne były również komputery i telefony do użytku prywatnego - odpowiednio 37% i 34,8% zatrudnionych, których firmy oferowały te benefity, korzystało z nich.
Z jakich benefitów najczęściej korzystali pracownicy małych firm w 2020 roku?
Źródło: Benefity w oczach pracowników w 2020 roku Sedlak & Sedlak
Najbardziej pożądane świadczenia
Ponad 23% pracowników małych firm za najatrakcyjniejszy benefit wskazała dodatkowy pakiet opieki medycznej. Pożądanym świadczeniem były również szkolenia zawodowe oraz karnety na siłownie – tak zdecydowało 20,1% i 14,2% pracowników. Poza podium znalazły się: wczasy pod gruszą i zwrot kosztów dojazdu.
Jakie świadczenia dodatkowe były najbardziej pożądane w 2020 roku przez pracowników małych firm?
Źródło: Benefity w oczach pracowników w 2020 roku Sedlak & Sedlak
Co może zrobić pracodawca, by wzbogacić swoją ofertę?
Świadczenia, które nie kosztują
Benefity, które mają dużą wartość dla pracowników nie zawsze muszą wiązać się z dużymi kosztami. Czasami wystarczy wprowadzić niewielką zmianę, by pracownikom żyło się znacznie lepiej. Przykładem takiego świadczenia jest elastyczny czas pracy. Pracownicy z pewnością docenią również możliwość pracy zdalnej, nieoficjalny strój czy program mentoringu pracowniczego.
Więcej nie znaczy lepiej
Pamiętajmy, że w wielu wypadkach im prościej, tym lepiej. W połowie badanych małych i średnich przedsiębiorstw pracownicy mogli wybierać spośród od 2 do 5 świadczeń. Oferta benefitów nie musi być długa, może zawierać jedynie parę pozycji, ale ważne żeby była możliwie dopasowana do potrzeb pracowników. Raport
Benefity w oczach pracowników 2020 zawiera analizy dotyczące otrzymywanych i preferowanych benefitów w zależności od wieku, płci, szczebla zatrudnienia, działu, a także miejscowości zatrudnienia.
Warto również mieć na uwadze, że kluczowa jest komunikacja – pracownicy często nie zdają sobie sprawy, do jakich świadczeń mają dostęp i na jakich zasadach mogą z nich korzystać.
Możliwość proponowania nowych świadczeń
Jeśli pracodawca nie wie jakich świadczeń oczekują pracownicy, może dać im możliwość przedstawienia własnych pomysłów. Pracodawca może określić kwotę, w ramach której pracownicy będą mogli zaproponować dowolny benefit. Dzięki temu pracownicy będą mieli poczucie, że mają wpływ na swój pakiet wynagrodzeń i jest większe prawdopodobieństwo, że będą korzystać ze świadczeń, które sami zaproponowali.
Współfinansowanie świadczeń dodatkowych przez pracownika
Warto mieć na uwadze, że część świadczeń, zwłaszcza tych droższych, może być współfinansowana przez pracownika. Dzięki partycypacji w kosztach, pracownik będzie miał większą motywację by z nich korzystać lub ewentualnie zrezygnować, jeżeli nie są mu one potrzebne w danym momencie. Wg badania, 39,2% pracowników byłaby skłonna przeznaczyć na finansowanie świadczeń dodatkowych kwotę do od 51 do 100 PLN, co mogłoby pracodawcy pomóc urozmaicić nieco ofertę.
Możliwość dokupienia lub rozszerzenia posiadanych benefitów
Pracownicy będą wdzięczni również za możliwość dokupienia na przykład pakietu opieki medycznej dla członka najbliższej rodziny albo karty sportowej na znajomego, z którym chodzą na siłownię. Z takiej możliwości może korzystać około 77,1% pracowników małych i średnich firm.
Odpowiednia komunikacja
Nawet najlepiej przygotowany pakiet benefitów nie będzie cieszył się zainteresowaniem pracowników, jeśli nie zostaną o nim odpowiednio poinformowani. Raport
Benefity w oczach pracowników 2020 pokazuje, że większość małych pracodawców (86,6%) przekazuje pracownikom informacje dotyczące pakietu świadczeń, jednak pracownicy rzadko znają wartość swojego pakietu świadczeń. Ważne, aby pracownicy wiedzieli do jakich świadczeń mają dostęp, na jakich zasadach i gdzie mogą znaleźć szczegółowe informacje na ich temat.
Platformy dla małych firm
Istnieją również platformy przeznaczone specjalnie dla mniejszych pracodawców oferujące benefity. Dzięki takiej platformie pracodawca może nagradzać pracowników na bieżąco (indywidualnie lub grupowo), przelewając określoną kwotę na ich wirtualne konto. Pracownicy mogą w ramach tej kwoty korzystać z oferowanych benefitów, np. mogą nabyć bony na zakupy w partnerskich sklepach, kupić bilety do kina albo wesprzeć organizację charytatywną. Mogą również tę kwotę przeznaczyć na prezenty dla innych pracowników lub też zorganizować zrzutkę, na przykład na wspólne wyjście lub urodziny kolegi z pracy.