25 kwietnia obchodzimy Dzień Sekretarki. Choć nie można sobie wyobrazić biura, które mogłoby istnieć bez takiego stanowiska, nie należy ono do najwyżej wynagradzanych. Sekretarka – chociaż wielokrotnie bywa przedmiotem dowcipów, bez żadnych wątpliwości spełnia niezmiernie ważną rolę w przedsiębiorstwie.
W dzisiejszych czasach wymogi na stanowisko sekretarki są bardzo wysokie. Oprócz perfekcyjnej znajomości obsługi komputera i urządzeń biurowych, często są to: zaawansowane władanie minimum jednym językiem obcym, wyższe wykształcenie, znajomość zasad savoir-vivre. Ile więc naprawdę zarabia „prawa ręka” szefa?
Odpowiedź brzmi: coraz więcej. Trzeba jednak zaznaczyć, że zawód ten nigdy nie plasował się w czołówce najlepiej wynagradzanych. Mimo to, stawki dla asystentek czy sekretarek w powoli zbliżają się do tych oferowanych w innych grupach zawodowych. Na najwyższe wynagrodzenia mogą liczyć te osoby, które wspomagają pracę przełożonych piastujących stanowiska na najwyższych szczeblach zarządzania. I tak asystentka dyrektora/zarządu II (czyli ze stażem powyżej 2 lat) w 2011 roku zarabiała 5 583 PLN, asystentka – 3 770 PLN, sekretarka – 3 305 PLN.
Wynagrodzenia osób zatrudnionych na wybranych stanowiskach
w 2011 roku (brutto w PLN)
Źródło: XX ogólnobranżowy raport płacowy wydany przez Sedlak & Sedlak w 2011 roku
Bardzo duże znaczenie ma branża firmy, w której pracuje asystentka czy sekretarka. Wyraźnie zarysowują się tutaj dysproporcje w wynagrodzeniach osób na tym samym stanowisku. Najniższe wynagrodzenie otrzymywały sekretarki zatrudnione w branży elektronicznej i elektrotechnicznej (2 378 PLN), jednak w branży spożywczej otrzymywały już 4 020 PLN. Mniejsze różnice, choć także znaczące, miały miejsce w przypadku recepcjonistek. Tym razem najmniejsze zarobki należały do tych zatrudnionych w branży spożywczej (2 682 PLN), ale w branży motoryzacyjnej panie otrzymywały już prawie 500 PLN więcej (3 200 PLN). Rekordowe w tym zestawieniu wynagrodzenia należą do asystentek dyrektora/zarządu II. Te zatrudnione w branży motoryzacyjnej zarabiały 6 909 PLN.
Wynagrodzenia osób zatrudnionych
w wybranych branżach w 2011 roku (brutto w PLN)
stanowisko
|
branża
|
mediana
|
sekretarka
|
elektroniczna i
elektrotechniczna
|
2 378
|
IT
|
2 887
|
maszynowa i metalowa
|
3 087
|
spożywcza
|
4 020
|
recepcjonistka
|
spożywcza
|
2 682
|
elektroniczna i
elektrotechniczna
|
2 956
|
opakowania i poligrafia
|
3 187
|
motoryzacyjna
|
3 200
|
asystentka/asystent
|
maszynowa i metalowa
|
2 882
|
elektroniczna i
elektrotechniczna
|
3 130
|
spożywcza
|
3 952
|
IT
|
4 068
|
asystentka/asystent
dyrektora/zarządu I
|
maszynowa i metalowa
|
3 488
|
materiały budowlane i
wyposażenie wnętrz
|
3 791
|
motoryzacyjna
|
4 071
|
asystentka/asystent
dyrektora/zarządu II
|
elektroniczna i
elektrotechniczna
|
4 180
|
spożywcza
|
5 878
|
motoryzacyjna
|
6 909
|
Źródło: XX ogólnobranżowy raport płacowy opublikowany przez Sedlak & Sedlak w 2011 roku
Wyraźne są dysproporcje w wynagrodzeniach osób zatrudnionych w firmach o kapitale polskim i zagranicznym – z korzyścią na rzecz tych drugich. Największe odnotowano w przypadku asystentek dyrektora/zarządu. Te zatrudnione w firmach z kapitałem zagranicznym zarabiały przeciętnie 936 PLN więcej niż ich koleżanki pracujące w organizacjach z polskim kapitałem. W przypadku sekretarek różnica wynosi 762 PLN, asystentek – 583 PLN. Najmniejsze różnice dotyczą wynagrodzeń recepcjonistek. Te zatrudnione w firmach z kapitałem zagranicznym zarabiały „tylko” 390 PLN więcej niż osoby na analogicznym stanowisku w firmach z kapitałem polskim.
Wynagrodzenia osób zatrudnionych w firmach o różnym kapitale
w 2011 roku (brutto w PLN)
Źródło: XX ogólnobranżowy raport płacowy opublikowany przez Sedlak & Sedlak w 2011 roku
Kolejną prawidłowością w omawianej przez nas grupie jest taka, że im większa firma, tym wyższe zarobki. Najwyraźniej widać to w przypadku sekretarek. Te zatrudnione w firmach zatrudniających powyżej 1 000 osób zarabiały aż 1 672 PLN więcej niż ich koleżanki, pracujące w firmach od 201 do 1000 pracowników. Najmniejsze dysproporcje w wynagrodzeniach, biorąc pod uwagę wielkość firmy, miały miejsce w przypadku recepcjonistek.
Wynagrodzenia osób zatrudnionych w firmach różnej wielkości
w 2011 roku (brutto w PLN)
Źródło: XX ogólnobranżowy raport płacowy opublikowany przez Sedlak & Sedlak w 2011 roku
Pracodawcy stawiają na szkolenia
Najpopularniejszym benefitem otrzymywanym przez przedstawicieli omawianej przez nas grupy były z całą pewnością szkolenia zawodowe. Otrzymywało je 97% asystentek, 93% asystentek dyrektora/zarządu I i II, 88% sekretarek i 84% recepcjonistek. Na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się: dodatkowa opieka medyczna oraz ubezpieczenie NNW. Wśród najczęściej oferowanych w tej grupie zawodowej benefitów znalazły się także: zajęcia sportowo-rekreacyjne, preferencyjne pożyczki pieniężne, szkolenia językowe, telefon komórkowy, zajęcia sportowo-rekreacyjne czy bony towarowe. Dane na temat liczby otrzymujących je osób przedstawia tabela.
Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe
otrzymywane przez osoby zatrudnione na wybranych stanowiskach w 2011 roku (w %)
stanowisko
|
benefit
|
% otrzymujących
|
asystentka/asystent
dyrektora/zarządu II
|
szkolenia zawodowe
|
93
|
dodatkowa opieka medyczna
|
56
|
zajęcia
sportowo-rekreacyjne
|
56
|
preferencyjne pożyczki
pieniężne
|
54
|
szkolenia językowe
|
53
|
asystentka/asystent
dyrektora/zarządu I
|
szkolenia zawodowe
|
93
|
ubezpieczenie NNW
|
61
|
dopłata do nauki
|
55
|
szkolenia językowe
|
54
|
bony towarowe
|
52
|
telefon komórkowy
|
52
|
asystentka/asystent
|
szkolenia zawodowe
|
97
|
dodatkowa opieka medyczna
|
76
|
preferencyjne pożyczki
pieniężne
|
71
|
szkolenia językowe
|
69
|
ubezpieczenie NNW
|
65
|
sekretarka
|
szkolenia zawodowe
|
88
|
dodatkowa opieka medyczna
|
56
|
preferencyjne pożyczki
pieniężne
|
53
|
zajęcia
sportowo-rekreacyjne
|
48
|
ubezpieczenie NNW
|
48
|
recepcjonistka
|
szkolenia zawodowe
|
84
|
ubezpieczenie NNW
|
64
|
dodatkowa opieka medyczna
|
60
|
preferencyjne pożyczki
pieniężne
|
49
|
bony towarowe
|
48
|
Źródło: XX ogólnobranżowy raport płacowy opublikowany przez Sedlak & Sedlak w 2011 roku
Precz ze stereotypami
Długie nogi i obcisła spódnica to często lansowany (szczególnie w filmach) wizerunek sekretarek. Jednak poważna i szanująca się firma, znająca wagę tego stanowiska, tylko ośmieszyłaby się stawiając taki wymóg podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Odpowiedzialność tej pracy jest nie do podważenia. To z kolei znajduje odzwierciedlenie w rosnących, choć wolno, wynagrodzeniach. Stąd najbardziej cenione i pożądane cechy to w tym przypadku inteligencja, profesjonalizm oraz wysoki poziom kultury osobistej. Wbrew pozorom, atrakcyjny wygląd może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Mamy do czynienia wtedy z efektem bimba (ang. „bimbo effect”). Co to oznacza? Że piękne panie muszą włożyć o wiele więcej pracy i wysiłku w udowodnianie swoich kompetencji niż te o przeciętnych walorach urody.