Wynagrodzenie podstawowe
Jednym ze stosowanych w USA rozwiązań jest
dodatkowe wynagrodzenie za pracę w warunkach zagrożenia (ang. hazard pay). To forma rekompensaty dla tych pracowników, którzy podejmują pracę i narażają swoje zdrowie w trakcie trwania epidemii. Na wprowadzenie „hazard pay” w wysokości 2 USD za godzinę dla osób pracujących na tzw. „pierwszej linii” zdecydowały się sieci supermarketów takie jak Kroger czy Whole Foods.
Podwyżki standardowych stawek godzinowych wprowadził również Amazon. Firma podniosła stawki o 2 USD za godzinę w USA, o 2 CAD w Kanadzie, o 2 GBP w Wielkiej Brytanii i około 2 EUR za godzinę w wielu krajach UE dla pracowników i partnerów w centrach logistycznych.
Premie
Wiele sieci handlowych decyduje się na
wypłatę jednorazowych premii pracownikom, aby w ten sposób nagrodzić ich za zaangażowanie w trakcie trwania pandemii. Amerykańska sieć supermarketów Walmart ogłosiła przyznanie specjalnej premii gotówkowej w wysokości 300 USD dla osób pracujących na pełny etat i 150 USD dla osób pracujących w niepełnym wymiarze godzin.
Sieci handlowe działające na rynku polskim takie jak Biedronka, Lidl, ALDI, Kaufland, Makro, Netto i Tesco również zdecydowały się nagrodzić swoich pracowników. Nagrody w zależności od firmy wynoszą od 300 PLN do nawet 1 000 PLN.
Innym rozwiązaniem jest
przyspieszenie wypłaty premii. Na taki krok zdecydował się Facebook. W połowie marca firma ogłosiła, że wypłaci swoim pracownikom pełne premie za okres sześciu miesięcy, aby im pomóc podczas wybuchu epidemii koronawirusa. Oprócz tego firma przyznała dodatkowe jednorazowe premie po 1 000 USD pracownikom, którzy wykonują pracę zdalną w trakcie epidemii, aby ich wesprzeć w organizacji domowego biura.
Dodatkowe wsparcie finansowe
Inne duże organizacje również wspierają swoich pracowników w trakcie Covid-19.
Giganci technologiczni tacy jak Google, Microsoft czy Twitter zobowiązali się
płacić regularne stawki pracownikom wynagradzanym godzinowo, w tym również pracownikom wsparcia (np. personel sprzątający) – nawet jeśli zostaną poproszeni o pozostanie w domu z powodu koronawirusa. Twitter zwróci również pracownikom koszty związane z założeniem domowego biura.
Netflix utworzył specjalny
fundusz pomocowy o wartości 100 milionów USD, aby pomóc pracownikom branży filmowej, którzy zostali bezrobotni w wyniku koronawirusa.
Część amerykańskich organizacji (np. Walmart, Whole Foods i Starbucks) przyznała swoim pracownikom
dodatkowe dwa do trzech tygodni płatnej nieobecności w pracy związanej z Covid-19.
Co w przypadku, gdy firmy nie stać na dodatkowe wynagrodzenia?
Nie wszystkie organizacje dysponują jednak tak wysokimi budżetami, aby wypłacać dodatkowe premie czy zwiększać stawki godzinowe. Większość przedsiębiorstw zmuszona jest do szukania oszczędności poprzez
cięcie kosztów związanych z wynagrodzeniami. W takim przypadku pracodawcy mogą podjąć następujące działania:
- skrócenie czasu pracy np. do 4 dni w tygodniu. Wiąże się to równocześnie z obniżeniem wynagrodzenia zasadniczego do 80% obecnej stawki, co pozwala pracodawcy zaoszczędzić na kosztach operacyjnych;
- zamrożenie podwyżek wynagrodzeń do czasu poprawy wyników finansowych;
- zamrożenie premii, szczególnie w przypadku stanowisk nie związanych bezpośrednio ze sprzedażą;
- wstrzymanie awansów, jeśli nie są one konieczne z puntu widzenia ciągłości operacyjnej;
- wprowadzenie programu dobrowolnych odejść np. dla pracowników w wieku przedemerytalnym;
- stałe monitorowanie wydajności i ocena potencjału pracowników co pozwala na podejmowanie decyzji dot. planowania zatrudnienia;
- obniżenie wynagrodzeń dla kadry zarządzającej np. o 15% do 25% wraz z zamrożeniem premii.
Firma Sedlak
& Sedlak prowadzi cykliczne badanie monitorujące aktualną sytuację gospodarczą w polskich firmach. Zapytaliśmy pracodawców m.in. o to jakie zmiany w polityce wynagrodzeń wprowadzili w związku z pandemią Covid-19. Najwięcej firm (61% badanych) już wstrzymało lub ograniczyło podwyżki a 42% zawiesiło lub ograniczyło wypłaty premii, nagród i dodatków.
Jakie zmiany w polityce wynagrodzeń w związku z pandemią COVID-19 wprowadziła Państwa firma?
Źródło: Badanie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw w czasie kryzysu
przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak 11.05.2020 (N=103)
Z badania wynika ponadto, że 32% firm wprowadziło redukcję wymiarów etatów w związku z aktualną sytuacją, a 37% badanych zredukowało wielkość zatrudnienia.
Zapytaliśmy również o plany pracodawców w zakresie zmian w polityce wynagrodzeń. Połowa badanych firm nie planuje wprowadzania dalszych zmian, a 25% zamierza wstrzymać lub ograniczyć podwyżki.
Jakie zmiany w polityce wynagrodzeń w związku z pandemią COVID-19 zamierza jeszcze wprowadzić Państwa firma?
Źródło: Badanie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw w czasie kryzysu
przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak 11.05.2020 (N=103)
Należy jednak pamiętać, że sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. Firmy muszą na bieżąco reagować na wyzwania związane z kryzysem i dostosowywać swoje strategie wynagrodzeń do zmieniających się warunków.
Świadczenia dodatkowe
Koronawiarus wymusza również zmiany w zakresie świadczeń dodatkowych. Praca zdalna, która do niedawna była formą benefitu, teraz stała się koniecznością. Koronawirus ograniczył nasze aktywności. Popularne od lat karty sportowe straciły na znaczeniu. Firmy oferujące dodatkowe świadczenia muszą dostosować swoją ofertę do nowej sytuacji. Nic więc dziwnego, że rozszerzają zakres swoich usług np. o treningi online czy konsultacje z trenerem, a w popularnych kafeteriach pojawia się więcej możliwości w zakresie zakupów online. W czasie epidemii szczególnego znaczenia nabrała telemedycyna oraz wsparcie psychologiczne. Pracodawcy będą więc musieli dostosować benefity do nowych okoliczności i nowych potrzeb.
W odpowiedzi na bardzo wiele zapytań dotyczących kryzysowego zarządzania sprawami kadrowo-płacowymi nasz dział prawny oraz dział analiz wynagrodzeń przygotował dla Państwa ofertę specjalną:
Kryzysowe doradztwo prawne i wynagrodzeniowe