Informacje o badaniu: W 2015 roku w badaniu uczestniczyło 161 224 osób (28,3% więcej niż w 2014 roku). Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 143 010 respondentów. 63,3% uczestników badania ma nie więcej niż 35 lat, 68% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, 69,2% ma wykształcenie wyższe, 45,2% pracuje w wielkich lub dużych przedsiębiorstwach, zaś 79,1% pracuje w firmach prywatnych.
Partnerzy badania: interia.pl, gazetapraca.pl
Przypominamy, że głównym celem OBW jest prezentacja stawek wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach (m.in. poprzez moduł
Moja Płaca). W związku z tym, ze względu na nielosowy charakter próby, wyniki przekrojowe (dla województw, branż, szczebli) należy traktować jako orientacyjne. Opisują one jedynie konkretną badaną próbę. Porównując wyniki z poszczególnych edycji OBW prosimy pamiętać, iż brały w nich udział inne osoby. W 2015 roku niektóre dane ogólne, takie jak mediana dla całego badania oraz mediany dla części branż, są niższe niż w 2014 roku. Wynika to faktu, iż w edycji 2015 wzięło udział więcej osób zatrudnionych na stanowiskach szeregowych oraz więcej osób z małych miejscowości.
Dane ogólne
Przeciętne wynagrodzenie w działach obsługi klienta wyniosło w 2015 roku 3 000 PLN brutto miesięcznie – wynika z przeprowadzonego przez Sedlak
& Sedlak Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń. Co czwarty pracownik tych działów zarabiał miesięcznie nie mniej niż 4 250 PLN brutto, natomiast zarobki 25% pracowników nie przekraczały 2 200 PLN. Zarobki na konkretnych stanowiskach można sprawdzić w Mojej Płacy.
Wynagrodzenia całkowite w działach obsługi klienta w 2015 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku
Wynagrodzenia w różnych branżach
W 2015 roku najwyższe płace w działach obsługi klienta odnotowano w branży IT – przeciętnie 4 350 PLN brutto miesięcznie. Nieco mniej, 4 100 PLN, wyniosła mediana wynagrodzeń pracowników obsługi klienta w usługach dla biznesu. Na przeciwległym biegunie znaleźli się zatrudnieni w handlu, usługach dla ludności oraz kulturze i sztuce. Mediany ich wynagrodzeń wyniosły odpowiednio: 2 600 PLN, 2 500 PLN i 2 400 PLN brutto miesięcznie. Więcej danych o zarobkach znajdą Państwo w Mojej Płacy.
Mediany wynagrodzeń całkowitych
w działach obsługi klienta w różnych branżach w 2015 roku (brutto PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku
Wynagrodzenia w różnych województwach
Tylko w dwóch województwach wynagrodzenia w działach obsługi klienta przekroczyły medianę ogólnopolską. W województwie mazowieckim przeciętne pensje wyniosły 3 570 PLN, a w dolnośląskim – 3 075 PLN. Najniższe wynagrodzenia w kraju otrzymywali pracownicy działów obsługi klienta w województwie warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim i podlaskim, odpowiednio: 2 500 PLN, 2 515 PLN i 2 525 PLN brutto miesięcznie.
Wynagrodzenia całkowite
w działach obsługi klienta w różnych województwach w 2015 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku
Wynagrodzenia w firmach różnej wielkości
Interesująco wygląda zestawienie zarobków pracowników działów obsługi klienta w zależności od wielkości firmy, w której byli zatrudnieni. Okazało się bowiem, że najwyższe wynagrodzenia otrzymywały osoby z dużych przedsiębiorstw. Mediana ich płac wyniosła 3 500 PLN brutto miesięcznie. Pracownicy największych zakładów, liczących powyżej 1 000 zatrudnionych, otrzymywali przeciętnie 300 PLN mniej. Natomiast najniższe pensje otrzymywali pracownicy mikroprzedsiębiorstw. Połowa z nich zarabiała poniżej 2 400 PLN brutto miesięcznie.
Wynagrodzenia całkowite w działach obsługi klienta
w firmach o różnej wielkości zatrudnienia w 2015 roku (brutto w PLN)
wielkość firmy
(zatrudnienie)
|
wielkość
próby
|
25% zarabia poniżej
|
mediana
|
25% zarabia powyżej
|
mikro (1-9)
|
1 833
|
1 900
|
2 400
|
3 200
|
mała (10-49)
|
2 766
|
2 100
|
2 727
|
3 879
|
średnia (50-249)
|
3 075
|
2 300
|
3 000
|
4 320
|
duża (250-999)
|
1 893
|
2 500
|
3 500
|
5 000
|
wielka
(pow. 1 000)
|
4 056
|
2 350
|
3 200
|
4 600
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku
Zarobki w osób o różnym stażu pracy
W 2015 roku w działach obsługi klienta najwięcej zarabiali pracownicy, których staż pracy wynosił od 11 do 15 lat. Mediana ich płac wyniosła 3 500 PLN brutto miesięcznie. Najniżej wynagradzani byli pracownicy, którzy dopiero rozpoczynali karierę zawodową. W tej grupie stażowej mediana płac wyniosła 2 201 PLN brutto miesięcznie.
Mediany wynagrodzeń całkowitych
w działach obsługi klienta w różnych grupach stażowych w 2015 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku