Informacje o badaniu: W 2015 roku w badaniu uczestniczyło 161 224 osób (28,3% więcej niż w 2014 roku). Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 143 010 respondentów. 63,3% uczestników badania ma nie więcej niż 35 lat, 68% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, 69,2% ma wykształcenie wyższe, 45,2% pracuje w wielkich lub dużych przedsiębiorstwach, zaś 79,1% pracuje w firmach prywatnych.
Partnerzy badania: interia.pl, gazetapraca.pl
Przypominamy, że głównym celem OBW jest prezentacja stawek wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach (m.in. poprzez moduł
Moja Płaca). W związku z tym, ze względu na nielosowy charakter próby, wyniki przekrojowe (dla województw, branż, szczebli) należy traktować jako orientacyjne. Opisują one jedynie konkretną badaną próbę. Porównując wyniki z poszczególnych edycji OBW prosimy pamiętać, iż brały w nich udział inne osoby. W 2015 roku niektóre dane ogólne, takie jak mediana dla całego badania oraz mediany dla części branż, są niższe niż w 2014 roku. Wynika to faktu, iż w edycji 2015 wzięło udział więcej osób zatrudnionych na stanowiskach szeregowych oraz więcej osób z małych miejscowości.
Ogólne wnioski
Mediana wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w handlu wyniosła 3 493 PLN w 2015 roku. Co czwarty zatrudniony w tej branży zarabiał 5 500 PLN i więcej, a 25% badanych otrzymywało 2 400 PLN i mniej. Warto jednak pamiętać, że branża handlowa nie jest pod tym względem jednorodna. Przykładowo w handlu tradycyjnym mediana zarobków wahała się od 3 000 PLN w handlu detalicznym do 3 916 PLN w handlu hurtowym. Z kolei osoby działające w obszarze e-commerce otrzymywały przeciętnie 3 670 PLN na miesiąc.
Miesięczne wynagrodzenia całkowite
w handlu tradycyjnym i e-commerce w 2015 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku
Ile można zarobić w handlu tradycyjnym?
Najwyższe zarobki zarówno w handlu hurtowym jak i detalicznym otrzymywali w 2015 roku zatrudnieni na Mazowszu. W tym województwie mediana zarobków wyniosła 5 200 PLN dla handlu hurtowego i 4 000 PLN dla handlu detalicznego. Oznacza to, że pensje w handlu detalicznym w tym rejonie Polski były o ponad 23% wyższe niż w handlu hurtowym. Największe dysproporcje między dwoma rodzajami handlu tradycyjnego wystąpiły w województwie kujawsko-pomorskim i pomorskim. Tam mediana wynagrodzeń w handlu detalicznym była o ok. 30% niższa niż w handlu hurtowym. Co ciekawe, przeciętnie najniższe wynagrodzenia w handlu hurtowym otrzymywali pracownicy z województwa opolskiego, a w przypadku handlu detalicznego – z województwa podkarpackiego i kujawsko-pomorskiego.
Mediana miesięcznych wynagrodzeń całkowitych
w handlu hurtowym i detalicznym w 2015 roku (brutto w PLN)
|
handel hurtowy
|
handel detaliczny
|
o ile % wynagrodzenia w handlu detalicznym są niższe niż w
handlu hurtowym
|
mazowieckie
|
5 200
|
4 000
|
23,1
|
dolnośląskie
|
4 000
|
3 100
|
22,5
|
pomorskie
|
4 000
|
2 850
|
28,8
|
wielkopolskie
|
4 000
|
3 200
|
20,0
|
zachodniopomorskie
|
3 755
|
2 850
|
24,1
|
śląskie
|
3 700
|
2 720
|
26,5
|
łódzkie
|
3 600
|
3 000
|
16,7
|
kujawsko-pomorskie
|
3 530
|
2 500
|
29,2
|
małopolskie
|
3 500
|
3 000
|
14,3
|
warmińsko-mazurskie
|
3 338
|
3 000
|
10,1
|
podkarpackie
|
3 300
|
2 500
|
24,2
|
podlaskie
|
3 210
|
2 575
|
19,8
|
świętokrzyskie
|
3 100
|
2 625
|
15,3
|
lubelskie
|
3 000
|
2 510
|
16,3
|
lubuskie
|
3 000
|
2 575
|
14,2
|
opolskie
|
2 788
|
2 700
|
3,1
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku
A jak to wygląda w e-commerce?
Podobnie jak w całej branży handlowej, najwyższe wynagrodzenia w e-commerce otrzymywali pracujący w województwie mazowieckim. Mediana ich zarobków wyniosła 4 500 PLN w 2015 roku. Tuż za Mazowszem znalazło się województwo wielkopolskie z medianą zarobków dla e-commerce na poziomie 4 200 PLN. Przeciętnie najniższe wynagrodzenia w tej branży, nieprzekraczające 2 500 PLN, uzyskiwali zatrudnieni w województwie warmińsko-mazurskim i lubelskim.
Mediana miesięcznych wynagrodzeń całkowitych
w e-commerce w poszczególnych województwach (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku
Wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach
W 2015 roku najwyższe wynagrodzenia w branży handlowej otrzymywali dyrektorzy ds. sprzedaży. Mediana ich miesięcznych wynagrodzeń wyniosła w minionym roku 11 000 PLN. Na kolejnym miejscu zestawienia znalazł się Key Account Manager z przeciętną miesięczną pensją na poziomie 8 600 PLN. Więcej niż o połowę mniej zarabiali kierownicy sklepów wielkopowierzchniowych – przeciętnie 4 200 PLN brutto miesięcznie. Z kolei mediana zarobków osób zarządzających sklepami małopowierzchniowymi wyniosła 3 700 PLN. Najniższe miesięczne wynagrodzenia w branży handlowej otrzymywali sprzedawcy, którzy otrzymywali co miesiąc przeciętnie 2 000 PLN. Więcej informacji na temat wynagrodzeń na różnych stanowiskach znajdą Państwo w Mojej Płacy.
Mediana miesięcznych wynagrodzeń całkowitych
na poszczególnych stanowiskach w branży handlowej w 2015 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku