Po raz jedenasty przedstawiamy Państwu podsumowanie
Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW). W 2013 roku uczestniczyło w nim 122 499 respondentów co sprawia, że jest to największe pozarządowe badanie płac w Polsce. OBW jest jedynym badaniem, które zawiera dane z ponad 25 000 firm i dostarcza informacje o płacach na ponad 600 stanowiskach. Przedstawienie Państwu tak obszernych danych o wynagrodzeniach było możliwe dzięki współpracy z czołowymi portalami internetowymi: interia.pl, gazetapraca.pl i wp.pl.
Jak co roku przypominamy, że w naszym badaniu dominują osoby młode (61% ma nie więcej niż 35 lat), z wykształceniem wyższym (72,2%), pracujące w miastach powyżej 200 000 mieszkańców (65,2%). Dodatkowo nasi respondenci zajmują co najmniej specjalistyczne stanowiska (73,4%) co sprawia, że ich wynagrodzenia są wyższe niż większości Polaków.
Przypominamy również, że prezentując stawki płac posługujemy się głównie medianą, gdyż miara ta lepiej niż średnia charakteryzuje badaną populację. Z badań GUS wynika bowiem, iż 2/3 Polaków zarabia poniżej średniej, co może być przyczyną błędów interpretacyjnych. Natomiast mediana jest wartością dzielącą badaną populację na pół.
Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 108 184 osób.
Wynagrodzenia na różnych poziomach zaszeregowania
Mediana wynagrodzenia całkowitego w mediach, reklamie i PR w 2013 roku wyniosła 4 300 PLN. Najniższe wynagrodzenie otrzymywali pracownicy szeregowi - 2 800 PLN. Prawie o 45% wyższa (4 042 PLN) była płaca specjalistów. Kierownicy zarabiali 6 683 PLN. Najwyższe były wynagrodzenia dyrektorów i członków zarządów, którzy otrzymywali 12 100 PLN miesięcznie.
Mediany wynagrodzeń całkowitych brutto w mediach, reklamie, PR
na różnych szczeblach zatrudnienia w 2013 roku (w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
Zarobki osób o różnym wykształceniu
Osoby ze średnim wykształceniem zarabiały na poziomie 3 500 PLN. Połowa pracowników z wykształceniem wyższym zawodowym zarabiała od 2 606 PLN do 5 800 PLN. Mediana zarobków osób z wykształceniem niepełnym wyższym sięgnęła 4 200 PLN. Najwięcej - 4 784 PLN wyniosły płace pracowników z wykształceniem wyższym magisterskim. 25% z nich otrzymywała przynajmniej 7 500 PLN miesięcznie.
Wynagrodzenia całkowite brutto osób
o różnym wykształceniu w 2013 roku (w PLN)
wykształcenie
|
25% zarabia poniżej
|
mediana
|
25% zarabia powyżej
|
średnie
|
2 500
|
3 500
|
5 200
|
wyższe zawodowe
|
2 606
|
3 800
|
5 800
|
niepełne wyższe
|
3 000
|
4 200
|
7 500
|
wyższe magisterskie
|
3 300
|
4 784
|
7 500
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
Zróżnicowanie wynagrodzeń osób o różnym stażu pracy
Na poniższym wykresie wyraźnie zaznaczają się różnice w poziomie wynagrodzenia osób zatrudnionych na różnych szczeblach zarządzania. Najwyższe zarobki pracowników szeregowych (na poziomie 3 400 PLN u osób ze stażem pracy 6-8 lat) były niższe od najniższych wynagrodzeń specjalistów (ze stażem pracy 2-3 lata). Z kolei najwyższe wynagrodzenia specjalistów (4 600 PLN wśród osób pracujących 11-15 lat) były tylko o 100 PLN wyższe od najniższych wynagrodzeń kierowników, które sięgały 4 500 PLN.
Mediany wynagrodzeń całkowitych brutto osób
o różnym stażu pracy na różnych szczeblach zatrudnienia w 2013 roku (w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
Wynagrodzenia na przykładowych stanowiskach
Spośród przykładowych stanowisk przedstawionych na wykresie 3., najniższe wynagrodzenia otrzymywały osoby na stanowiskach specjalistów ds. reklamy - 2 900 PLN. O 200 PLN więcej zarabiali specjaliści ds. marketingu. Płace dziennikarzy kształtowały się na poziomie 3 500 PLN, podobnie jak operatorów DTP. Najwięcej - 4 700 PLN miesięcznie zarabiali Account manager"owie, których mediana wynagrodzenia wyniosła 4 700 PLN. Więcej informacji o wynagrodzeniach na poszczególnych stanowiskach znajdą Państwo w
Mojej Płacy.
Mediany wynagrodzeń całkowitych brutto
na wybranych stanowiskach w mediach, reklamie, PR w 2013 roku (w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
Wyjaśnienie terminów użytych w artykule:
wynagrodzenie całkowite – miesięczne wynagrodzenie brutto przysługujące pracownikowi z uwzględnieniem wszystkich ruchomych dodatków pieniężnych, takich jak: premie, nagrody i inne.
mediana – wartość dzieląca wszystkie dane na pół. Poniżej i powyżej mediany znajduje się dokładnie po 50% danych. Innymi słowy, jeżeli mediana wynosi 2 000 PLN, to znaczy, że wynagrodzenie na danym stanowisku jest w połowie zakładów niższe, a w połowie wyższe od 2 000 PLN. Mediana jest miarą statystyczną, która lepiej niż średnia, oddaje tendencję centralną wyników, ponieważ średnia może być zaburzona przez wyniki skrajne.
górny kwartyl – wartość, powyżej której mieści się 25% danych. Innymi słowy, jeżeli górny kwartyl wynosi 4 500 PLN, to 75% osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 25% powyżej 4 500 PLN
dolny kwartyl – wartość, poniżej której mieści się 25% danych. Innymi słowy, jeżeli dolny kwartyl wynosi 2 000 PLN, to 25% osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 75% powyżej 2 000 PLN.