Po raz jedenasty przedstawiamy Państwu podsumowanie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW). W 2013 roku uczestniczyło w nim 122 499 respondentów, co sprawia, że jest to największe pozarządowe badanie płac w Polsce. OBW jest jedynym badaniem, które zawiera dane z ponad 25 000 firm i dostarcza informacje o płacach na ponad 600 stanowiskach. Przedstawienie Państwu tak obszernych danych o wynagrodzeniach było możliwe dzięki współpracy z czołowymi portalami internetowymi: interia.pl, gazetapraca.pl i wp.pl.
Jak co roku przypominamy, że w naszym badaniu dominują osoby młode (61% ma nie więcej niż 35 lat), z wykształceniem wyższym (72,2%), pracujące w miastach powyżej 200 000 mieszkańców (65,2%). Dodatkowo nasi respondenci zajmują co najmniej specjalistyczne stanowiska (73,4%) co sprawia, że ich wynagrodzenia są wyższe niż większości Polaków.
Przypominamy również, że prezentując stawki płac posługujemy się głównie medianą, gdyż miara ta lepiej niż średnia charakteryzuje badaną populację. Z badań GUS wynika bowiem, iż 2/3 Polaków zarabia poniżej średniej, co może być przyczyną błędów interpretacyjnych. Natomiast mediana jest wartością dzielącą badaną populację na pół.
Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 108 184 osób.
Wszystkie przedstawione stawki stanowią wynagrodzenie całkowite brutto wyrażone w PLN, o ile w tekście nie przedstawiono inaczej.
Co czwarty pracownik zarobił ponad 5 400 PLN
Zgodnie z wynikami Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, przeprowadzonego przez firmę Sedlak
& Sedlak, połowa osób pracujących w branży transportowej zarabiała do 3 500 PLN, natomiast jedna czwarta otrzymywała wynagrodzenie powyżej 5 400 PLN. Niezależnie od tego, czy był to transport osobowy czy towarowy, pensje były zbliżone. W transporcie towarowym płace były niewiele, bo przeciętnie o 100 PLN niższe niż w przewozach osobowych.
Zarobki w transporcie
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
W branży transportowej kobiety zarabiały więcej
Jak wynika z przeprowadzonych analiz, przeciętne zarobki kobiet w branży transportowej były wyższe. Mediana wynagrodzeń kobiet wynosiła 3 955 PLN, czyli o 655 PLN więcej niż mediana wynagrodzeń mężczyzn. Warto zwrócić uwagę na próby. Okazuje się, że kobiety stanowiły aż 40% ogółu zatrudnionych w tej branży.
Sprawdź
wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w 2013 roku
Zarobki kobiet i mężczyzn zatrudnionych w branży transportowej
Płeć
|
próba
|
25% zarabia poniżej
|
mediana
|
25% zarabia powyżej
|
Mężczyźni
|
1976
|
2 300
|
3 300
|
5 085
|
Kobiety
|
776
|
2 580
|
3 955
|
5 795
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
Trzeba jednak zauważyć, że szeregowi pracownicy w tej branży to w 84% mężczyźni. Panie zdecydowanie rzadziej zatrudniane były w transporcie jako kierowcy, mechanicy i inni pracownicy najniższych szczebli. Ta, reprezentowana głównie przez mężczyzn, grupa, jako bardzo liczna, a najniżej wynagradzania, zdecydowanie zaniżała ogólną medianę płac panów w porównaniu do ich koleżanek.
Ważnym czynnikiem różnicującym poziom zarobków kobiet i mężczyzn był szczebel zarządzania. Największe różnice występowały na stanowisku kierowniczym, gdzie połowa zatrudnionych kobiet zarabiała do 6 300 PLN, czyli o 300 PLN więcej niż mężczyźni (mediana). Wysokie zróżnicowanie zarobków obserwujemy położenia także w grupach zarabiających najwięcej. Przykładowo, 25% kobiet – kierowników zarabiało powyżej 10 000 PLN, podczas gdy górny kwartyl płac dla mężczyzn na tym stanowisku wynosił tylko 8 500 PLN. Szczegółowe zestawienie wartości zarobków według płci i szczebla przedstawia poniższa tabela.
Zarobki w transporcie towarów i osób na różnych szczeblach zarządzania
poziom zarządzania
|
płeć
|
próba
|
dolny kwartyl
|
mediana
|
górny kwartyl
|
pracownik szeregowy
(stanowiska wykonawcze)
|
mężczyźni
|
1108
|
1 850
|
2 600
|
3 585
|
kobiety
|
224
|
1 960
|
2 500
|
3 683
|
specjalista
|
mężczyźni
|
502
|
3 000
|
3 955
|
5 400
|
kobiety
|
381
|
2 800
|
4 000
|
5 500
|
kierownik
|
mężczyźni
|
277
|
4 000
|
6 000
|
8 500
|
kobiety
|
138
|
4 500
|
6 300
|
10 000
|
dyrektor/zarząd
|
mężczyźni
|
89
|
6 300
|
12 000
|
19 000
|
kobiety
|
33
|
5 650
|
12 000
|
18 000
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
Zobacz także:
System płac w firmie transportowej
Kierowca zarobił 2,5 tys. PLN
Mediana zarobków kierowników ds. spedycji i transportu wynosiła aż 5 700 PLN. Warto zwrócić uwagę, że jedna czwarta z nich zarabiała poniżej 4 450 PLN, czyli więcej, niż wynosiły przeciętne zarobki (mediany) na pozostałych stanowiskach specyficznych dla tej branży. Płace dyspozytora, specjalisty ds. spedycji czy logistyki były podobne do siebie – mediany wynagrodzeń na tych stanowiskach zawierały się w przedziałach od 3 690 PLN (specjalista ds. logistyki) do 3 755 PLN (dyspozytor).
Zarobki w transporcie towarów i osób według stanowisk
Stanowisko
|
próba
|
25% zarabia poniżej
|
mediana
|
25% zarabia powyżej
|
kierownik ds. spedycji i transportu/kierownik ds. logistyki
|
53
|
4 450
|
5 700
|
7 200
|
dyspozytor
|
70
|
3 000
|
3 755
|
4 400
|
specjalista ds.
spedycji/spedytor
|
205
|
2 775
|
3 700
|
5 000
|
specjalista ds. logistyki
|
68
|
3 000
|
3 690
|
5 150
|
kierowca autobusu
|
165
|
1 900
|
2 820
|
3 600
|
kierowca samochodu
ciężarowego/TIR
|
466
|
1 750
|
2 500
|
3 780
|
kierowca kat. B
|
97
|
1 800
|
2 500
|
3 500
|
kierowca - dostawca
(vanseller)
|
91
|
1 900
|
2 300
|
3 000
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku
Najmniej w branży transportowej zarabiał vanseller. Jest to osoba, która oprócz dowożenia towaru, jest również odpowiedzialna za jego ekspozycję i sprzedaż. Ponadto, monitoruje stan magazynu w sklepie i uzupełnia braki, jeśli takie wystąpią[PRZYPIS]http://www.wynagrodzenia.pl/moja_placa.php?s=362[/PRZYPIS]. Przeciętne zarobki kierowcy – dostawcy wynoszą 2 300 PLN. Trzeba jednak zauważyć, że stanowisko to, bardziej odpowiadające pracy przedstawiciela handlowego, często rozliczane jest na specyficznych zasadach. Można przypuszczać, że badani podawali jedynie płacę zasadniczą, nie doliczając do niej prowizji za uzyskane efekty sprzedaży.
Najliczniejszą grupą są kierowcy TIR-ów. Przewoźnicy towaru zarabiają przeciętnie 2 500 PLN, ponadto, zarobki tylko co czwartego z nich przekraczają 3 780 PLN (górny kwartyl). Z naszych badań wynika również, że zaledwie 31% kierowców samochodu ciężarowego otrzymuje premie. Przeciętna wartość premii dla kierowcy TIR-a wynosi 1 000 PLN (mediana). Pamiętajmy, że wartości podane w tabeli pokazują wynagrodzenie całkowite, więc premia tej części osób jest już uwzględniona. W tym miejscu warto przypomnieć, w jaki sposób regulowany jest czas pracy kierowców.
Czas pracy kierowcy
Czas pracy kierowców reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, z dnia 15 marca 2006. Godziny pracy kierowców nie są sztywno wyznaczane. Zamiast tego, uregulowany jest czas pracy (ciągły).
Zgodnie z rozporządzeniem, dzienny czas pracy nie może przekroczyć 9 godzin. Innymi słowy, kierowca prowadzący pojazd musi koniecznie zrobić sobie przerwę po dziewięciu godzinach. Istnieją od tego pewne wyjątki – czas pracy może zostać przedłużony do maksymalnie dziesięciu godzin, pod warunkiem, że przedłużenie takie nastąpi nie częściej niż dwa razy w tygodniu.
Nie oznacza to wcale, że kierowca może codziennie prowadzić pojazd po 9 – 10 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia nie może przekroczyć 56 godzin, z kolei łączny czas pracy w ciągu dwóch tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.
Rozporządzenie reguluje również kwestię przerw. Po okresie prowadzenia kierowcy przysługuje odpoczynek trwający co najmniej 45 minut (kierowca ma możliwość rozłożenia sobie tej przerwy).
Przeczytaj również: