Rzeczywistość...
W 2016 roku pracodawcy najczęściej oferowali swoim pracownikom telefony komórkowe do użytku prywatnego - w swojej ofercie posiadało je 99% firm. Nieznacznie mniej (98%) organizacji oferowało szkolenia zawodowe. Co ciekawe, aż 92% pracodawców oferowało samochody służbowe – należy mieć jednak na uwadze, że w badaniu uwzględniono czy firma oferuje dane świadczenie, bez względu na liczbę pracowników, która z niego korzysta. Na czwartym miejscu znalazły się szkolenia językowe oferowane przez 81% organizacji.
Świadczenia dodatkowe najczęściej oferowane przez firmy
Źródło: Raport Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2016 roku Sedlak & Sedlak.
Uwzględniając liczbę pracowników, którzy korzystają z danego benefitu ranking przedstawia się nieco inaczej. Najwięcej – 46,1% wszystkich przebadanych pracowników – stwierdziło, że może korzystać z karnetów na siłownie. Z telefonu służbowego do załatwiania spraw prywatnych może korzystać prawie 42% zatrudnionych. 36,5% może uczestniczyć w szkoleniach i kursach zawodowych. Nieznacznie mniej – 36,3% - ma do dyspozycji podstawowy pakiet opieki medycznej.
Świadczenia dodatkowe najczęściej otrzymywane przez pracowników
Źródło: Raport świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku Sedlak & Sedlak.
…marzenia
Pracowników zapytaliśmy również o ich benefitowe marzenia tzn. o to, które ze świadczeń dodatkowych wydają im się najbardziej atrakcyjne. Zdecydowanie najatrakcyjniejszym benefitem jest rozszerzony pakiet opieki medycznej. Wskazało go 50% pracowników. Taki pakiet zawiera szeroką gamę wizyt u specjalistów, może także obejmować opiekę medyczną dla członków rodziny. Na drugim miejscu znalazł się samochód służbowy. 24% pracowników chciałoby mieć możliwość korzystania z takiego samochodu do celów prywatnych. Nieznacznie miej – bo 22% zatrudnionych – chciałoby samodzielnie decydować o godzinie przyjścia i wyjścia z pracy czyli korzystać z elastycznego czasu pracy. Tyle samo uznaje za atrakcyjny benefit w postaci karnetów na siłownie czy do klubów fitness. To ostatnie marzenie zdaje się najmniej odbiegać od rzeczywistości, gdyż jak wspomniano wcześniej, 46,1 % pracowników deklaruje, że ma do dyspozycji takie świadczenie.
Benefity, które chcieliby otrzymywać pracownicy
Źródło: Raport świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku Sedlak & Sedlak.
Jeżeli chcesz wziąć udział w badaniu za rok 2017 i porównać swój pakiet benefitów z innymi zapraszamy do uzupełnienia
ankiety.
Kto za to zapłaci?
Niemal połowa pracowników, którzy otrzymują od pracodawców informację na temat wartości otrzymywanych świadczeń dodatkowych zadeklarowało, że wartość ich pakietu benefitów nie przekracza 200 PLN miesięcznie. Z drugiej strony 11% z nich otrzymuje świadczenia, których wartość przekracza 800 PLN. Pracodawcy, którzy nie chcą lub nie są w stanie przeznaczać takiej kwoty na benefity, nie muszą rezygnować z realizacji benefitowych marzeń swoich pracowników. Co ciekawe, aż trzy czwarte pracowników deklaruje, że jest skłonna współfinansować dodatkową ofertę świadczeń. W przypadku takiego rozwiązania rola pracodawcy może sprawdzić się do wybrania dostawcy, wynegocjowania stawek korzystnych dla pracowników i administrowania systemem świadczeń.
Odestek osób skłonnych do współfinansowania benefitów
Źródło: Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku Sedlak & Sedlak.
O raporcie
Raport
Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2016 roku stanowi podsumowanie analiz dotyczących świadczeń dodatkowych oferowanych pracownikom przez firmy w 2016 roku. Dane zostały zebrane w ramach Raportu Płacowego
Sedlak
& Sedlak 2016 i pochodzą z 414 zakładów z całej Polski. Zaprezentowane informacje dotyczą stanu na dzień 30 kwietnia 2016 roku.
Raport
Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku składa się z pięciu części. W części pierwszej przedstawiono dane dotyczące popularności poszczególnych świadczeń dodatkowych w 2016 roku. Analizy zaprezentowane w drugiej części obejmują zagadnienia związane z preferencjami pracowników odnośnie benefitów. Kolejna część poświęcona została kwestiom związanym z finansowaniem świadczeń. Omówiono tutaj problem informowania pracowników o wartości świadczeń, współfinansowania benefitów oraz stosunku wartości świadczeń pozapłacowych do wynagrodzenia finansowego. W czwartej części omówiono problem oceny programu świadczeń. Przedstawiono informacje na temat poziomu satysfakcji zatrudnionych z benefitów czy oceny pakietu świadczeń dodatkowych w porównaniu do świadczeń oferowanych przez inne firmy. W ostatniej, piątej części opisano kwestie dotyczące zarządzania pakietem świadczeń dodatkowych.
Zapraszamy również do wzięcia udziału w raporcie:
Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku.