Świadczenia partycypacyjne zyskują coraz większe uznanie wśród małych przedsiębiorstw. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż oferowanie ich pozwala nie tylko zaoszczędzić kosztów w firmie, ale również przynosi zatrudnionym wiele wymiernych korzyści. W tekście przytoczono informacje na temat skali rozpowszechnienia świadczeń partycypacyjnych w małych przedsiębiorstwach w Stanach Zjednoczonych. Omówiono również najczęściej spotykane benefity. W dalszej części opracowania poruszono kwestie związane z błędnymi przekonaniami powstrzymującymi przedsiębiorców od wprowadzenia świadczeń partycypacyjnych. Na koniec opisano najlepsze praktyki i zalecenia dla małych firm, które zamierzają wzbogacić swój pakiet benefitów o tego typu usługi. Artykuł zawiera 1 wykres i 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
19.07.2010
Autor: Aleksandra Czajka
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2010 r.
w sprawie wynagrodzeń dyrektorów spółek giełdowych oraz polityki wynagrodzeń
w sektorze usług finansowych (2010/2009(INI))
Niniejsza rezolucja jest skutkiem niedostatecznych, zdaniem Parlamentu Europejskiego, reform w obszarze wynagradzania menedżerów spółek giełdowych oraz pracowników sektora finansowego. Dokument stanowi podsumowanie stanowiska Parlamentu w odniesieniu do takich kwestii, jak: udział części stałej i zmiennej w wynagrodzeniu całkowitym, zależność pomiędzy płacą a podejmowanym ryzykiem, przejrzystość zasad wynagradzania, połączenie zarobków z osiąganymi wynikami. W rezolucji wskazane są również kierunki reform i zalecenia dla instytucji europejskich oraz krajów wspólnoty.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.07.2010
Interim management jest coraz bardziej popularną formą zatrudnienia wysokiej klasy specjalistów, doświadczonych menedżerów i dyrektorów. Szczególnie cenią ją pracodawcy z państw Europy Zachodniej, ale i w Polsce ma ona coraz większe znaczenie. Artykuł opisuje czym jest
interim managemnt i kiedy najczęściej wykorzystuje się go w praktyce biznesowej. Główną część opracowania poświęcono jednak aspektom związanym z wynagradzaniem
interimów. Opisano od czego – generalnie – ono zależy, jakie korzyści z zarządzania tymczasowego mają firmy, a jakimi przywilejami mogą się cieszyć sami menedżerowie. Na kilku przykładach z rynku brytyjskiego pokazano relacje pomiędzy wynagrodzeniem
interimów i pracowników etatowych. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.07.2010
Autor: Grzegorz Spólnik
Niniejszy artykuł jest odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób zapewnić w firmie prawidłowe funkcjonowanie systemu wynagrodzeń za wyniki. Opracowanie nie skupia się jedynie na wprowadzeniu omawianego programu, ale przede wszystkim ukazuje cały cykl zarządzania systemem, w taki sposób, aby działał on efektywnie.
Pierwsza część poświęcona została samej istocie systemu wynagradzania za wyniki. Przedstawiono cechy prawidłowo funkcjonującego systemu, podstawowe czynniki wpływające na jego powodzenie oraz najczęstsze bariery i efekty uboczne, jakie mogą pojawić się przy jego stosowaniu. Następnie opisano cykl zarządzania całym systemem wynagrodzeń za wyniki, który został podzielony na cztery podstawowe etapy. Pierwszy z nich dotyczy procesu ustalania celów organizacji oraz przydzielania zadań poszczególnym pracownikom. Drugi kładzie nacisk na analizę oraz badanie aktualnego stanu płac w firmie. Stadium trzecie to planowanie programów wynagrodzeń, natomiast ostatni, czwarty etap - to ocena wyników i tworzenie raportów. Artykuł zawiera 1 schemat.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.07.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Niniejszy artykuł opisuje 10 nowych reguł wynagradzania w pay for performance. Opracowanie skupia się m.in. na takich kwestiach jak problemy z ustalaniem płacy w oparciu o dane rynkowe, różnice pomiędzy wzrostem wynagrodzenia podstawowego a wypłatą dodatków motywacyjnych oraz zarządzanie ryzykiem wykonania. W dalszej części artykułu przedstawiony został wpływ tworzenia rankingów pracowniczych na motywację pracowników. Ukazano również inne problemy, jakie mogą pojawić się w firmach, które wprowadzając systemy wynagrodzeń za wyniki nie przestrzegają podstawowych reguł pay for performance. Opisane w tej części błędy to między innymi: oferowanie płacy na poziomie rynkowym, dysproporcje w premiowaniu kadry zarządzającej i pozostałych pracowników oraz brak narzędzi, służących do nagradzania zespołów oraz grup pracowniczych.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.06.2010
Autor: Patrycja Grzesińska
Mijający kryzys finansowy mocno dał się we znaki wielu przedsiębiorstwom. Pomimo że sytuacja na rynkach powoli się stabilizuje, firmy wciąż muszą radzić sobie z wieloma problemami. Oprócz dążenia do zwiększenia obrotów czy walki o nowego klienta przed wieloma zarządzającymi pojawił się nowy problem: jak po ciężkich czasach ponownie zmotywować pracowników. Wielu z nich w obawie przed utratą pracy godziło się w trakcie spowolnienia gospodarczego na cięcie płacy czy redukcję bonusów. Jak zatem skłonić ich do ponownego zwiększenia wysiłków? Co zrobić, aby efektywnie wykorzystać fakt wyjścia z recesji? Na co zwracać szczególna uwagę budując nowe schematy podnoszenia efektywności zatrudnionych? Na te pytania znajdą Państwo odpowiedź w niniejszym artykule.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.06.2010
Autor: Arkadiusz Koperek
Od 2006 roku firma Sedlak
& Sedlak organizuje Krakowskie Forum Wynagrodzeń – największą ogólnopolską konferencję poświęconą tematyce płac. Jubileuszowa - V edycja odbyła się w dniach 20 – 21 maja 2010 roku. Partnerem merytorycznym każdego Forum jest Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim Profesora Aleksego Pocztowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Myślą przewodnią konferencji było „20 lat Compensation & Benefits w Polsce”.
W niniejszym dziale zamieszczono prezentacje pdf z 20 wystąpień.
czytaj więcej
Data publikacji:
08.06.2010
Słuchając wypowiedzi ekspertów na temat kondycji gospodarek i przedsiębiorstw można odnieść wrażenie, iż najtrudniejsze chwile mamy już za sobą i w przyszłość można patrzeć z umiarkowanym optymizmem. Wciąż jednak jedną z najważniejszych cech zarządzania w ciągu najbliższych kilku, kilkunastu miesięcy powinna być ostrożność. Dotyczy to również kwestii wynagrodzeń. Mając na uwadze ten kontekst, w artykule opisano pięć podstawowych trendów, które obserwuje się w polityce wynagradzania firm na całym świecie, w tym między innymi centralizację i presję na porównania z rynkiem. Artykuł zawiera 1 tabelę.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.06.2010
Autor: Grzegorz Spólnik
Niniejsza publikacja stanowi drugą i ostatnią część cyklu poświęconego systemowi wynagrodzeń w Grupie UniCredit - jednej z największych potęg finansowych w Europie. W tekście poruszono kwestie związane z bodźcami motywacyjnymi dla kadry zarządzającej, a w szczególności z programem corocznych bonusów i opcji menadżerskich na akcje. Przytoczono również informacje na temat Planu Nabywania Akcji UniCredit przez Pracowników w 2010 roku. Na koniec artykułu opisano świadczenia pozapłacowe oferowane pracownikom Grupy w wybranych krajach europejskich.
czytaj więcej
Data publikacji:
07.06.2010
Autor: Aleksandra Czajka
Artykuł przedstawia nowy punkt widzenia w debacie dotyczącej wynagradzania za wyniki. W części pierwszej zaprezentowano najważniejsze wady i zalety stosowania programów płac za wyniki pracy. Następnie opisano osiągnięcia naukowców z dziedziny neuroekonomii. Sprawdzili oni, jakie procesy zachodzą w naszym mózgu gdy mamy styczność z pieniędzmi oraz jakie ma to dla nas konsekwencje. Jak się okazało wyniki przeprowadzonych badań i eksperymentów były zaskakujące nawet dla samych naukowców. Ostatnia część artykułu zawiera przesłanki oraz wnioski dla specjalistów zajmujących się projektowaniem systemów wynagradzania. Artykuł zawiera 2 tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.05.2010
Autor: Dawid Sobolak