Artykuł omawia zagadnienie motywowania i wynagradzania pracowników z punktu widzenia teorii oczekiwania. Oczekiwania odnoszą się zarówno do możliwości osiągnięcia jakichś celów, jak i rodzaju nagrody, którą można zdobyć. Zgodnie z teorią, na zachowanie pracownika mają wpływ trzy podstawowe czynniki: wartość nagrody, subiektywne oczekiwania i instrumentalność. W artykule przedstawiono również dwanaście praktycznych wskazówek dotyczących wynagradzania, które wynikają z teorii. Należą do nich, np. dostosowanie wysokości i charakteru wynagrodzenia do oczekiwań pracowników oraz dostarczanie im zarówno nagród zewnętrznych, jak i wewnętrznych.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.11.2005
Autor: Joanna Kramerek
Założyciel Microsoftu koncernu-giganta - Bill Gates powiedział kiedyś: „Zabierzcie nam 20 najlepszych pracowników, a Microsoft stanie się nieliczącą się firmą”. Jego słowa bardzo dobrze oddają znaczenie kapitału ludzkiego w branży informatycznej. W sektorze tym, źródłem przewagi konkurencyjnej są w dużej mierze umiejętności i wiedza pracowników. Jednak w ostatnich latach podwyżki płac ominęły wielu pracowników IT, co było znacznie bardziej zauważalne w przypadku krajów „bogatego Zachodu”. Podwyżki wynagrodzeń dotyczyły bowiem głównie Chin oraz Indii, w których informatycy zarabiają rocznie poniżej 15 tys. USD. Jednak chociaż okres boomu w tej branży minął, to przed informatykami nadal stoi perspektywa rozwoju sektora. Prognozy są pozytywne – wynagrodzenia będą rosnąć. Wszystko wskazuje jednak na to, że większych wynagrodzeń mogą oczekiwać przede wszystkim informatycy wyspecjalizowani w określonych dziedzinach.
czytaj więcej
Data publikacji:
02.11.2005
Autor: Justyna Masłyk
Bardzo często pojawiają się głosy na temat tego, że wynagrodzenia najwyższej kadry menedżerskiej niespecjalnie odzwierciedlają wyniki kierowanych przez nich firm. Zazwyczaj głosy takie pojawiają się w parze z krytyką wysokich płac dyrektorów. Trudno się nie zgodzić zwłaszcza z tym pierwszym stwierdzeniem. Aby maksymalnie powiązać wynagrodzenia najważniejszych menedżerów z wynikami przedsiębiorstwa, należy przede wszystkim wypracować odpowiedni sposób oceny ich pracy. A nie jest to łatwe, gdyż na wyniki firmy duży wpływ mają nie tylko decyzje menedżerów, ale także sytuacja na rynku zewnętrznym. Z tego względu odchodzi się obecnie od stosowania jednego miernika efektywności na rzecz całego ich zestawu. W ten sposób ocenia się pracę menedżera bardziej kompleksowo i jednocześnie minimalizuje ryzyko płacenia za niezasłużone sukcesy.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.10.2005
Jednym z problemów jakim zajmują się ekonomiści jest kształtowanie się płac tak na poziomie gospodarki całego kraju jak i poszczególnych przedsiębiorstw. Ekonomiści w swoich teoriach starają się wytłumaczyć od czego zależy poziom płac, jak się on zmienia, dlaczego się zmienia, a także jak dany poziom płac wpływa na inne wielkości ekonomiczne. W artykule przedstawione zostały dwa zagadnienia z zakresu ekonomii, które odnoszą się do płac.
Pierwsza część poświęcona została zmianom poziomu płac realnych w zależności od zmian popytu na pracę oraz podaży pracy. W drugiej natomiast opisana została teoria kapitału ludzkiego, która analizuje wpływ doświadczenia, edukacji oraz szkoleń w miejscu pracy na przyszłe zarobki oraz jakość siły roboczej.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.10.2005
Autor: Marcin Potoczny
Artykuł omawia system wynagradzania członków zarządu IBM Corporation. Zawiera informacje na temat stawek oferowanych przez firmę jej najważniejszym menedżerom, płac podstawowych oraz uzyskiwanych przez te osoby dodatków finansowych i pozafinansowych. Uwzględnia dane dotyczące oferowanych przez przedsiębiorstwo dodatkowych wynagrodzeń w postaci akcji, opcji na akcje lub dodatków w ramach długoterminowych planów motywacyjnych. W artykule przedstawiono również informacje na temat przeciętnych płac w IBM na stanowiskach specjalistycznych, szacowanych na podstawie wysokości wynagrodzeń proponowanych w ofertach pracy na rynku brytyjskim.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.10.2005
Autor: Paweł Kowalski
Artykuł omawia zagadnienia związane z zastosowaniem tabel płac o szerokich kategoriach oraz przytacza wyniki badań świadczące o rosnącej popularności takiego rozwiązania. Podstawową zaletą broadbandingu jest uzyskanie większej elastyczności, jednak nie jest to rozwiązanie odpowiednie dla każdego przedsiębiorstwa. Broadbanding wiąże się przede wszystkim z nową, spłaszczoną strukturą organizacyjną i większym naciskiem na rozwój kompetencji pracowników oraz awans poziomy, a nie pionowy. Zastosowanie takiego rozwiązania wymaga więc głębokiej analizy pod kątem jego dopasowania do misji i strategii firmy. Należy również rozważyć możliwe niekorzystne skutki wdrożenia broadbandingu.
czytaj więcej
Data publikacji:
04.10.2005
Autor: Joanna Kramerek
Wprowadzając system wynagradzania za wyniki, pracodawca zawiera z pracownikiem swego rodzaju „kontrakt psychologiczny”. Obejmuje on wiele aspektów i postaw przyjmowanych przez pracowników, jakie niekiedy mogą być dla pracodawcy zaskakujące. Pozytywnym aspektem premiowania pracowników za osiągane wyniki jest zwiększenie ich motywacji i skoncentrowanie uwagi na wynikach oraz celach firmy. Z drugiej strony, istnieje także efekt negatywny. Wielu pracowników przyjmuje wobec płacy postawę roszczeniową. Przy nieodpowiednim wdrożeniu systemu płaca za wyniki może stracić swój aspekt motywacyjny. Artykuł opisuje, w jaki sposób zapobiec tego rodzaju postawom jeszcze na etapie implementacji systemu.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.09.2005
Autor: Agnieszka Kunysz
Najważniejsza kadra zarządzająca w bankach należy do elity płacowej na całym świecie. Dyrektorzy największych światowych banków w 2003 r. otrzymywali wielomilionowe gaże. Rekordzistami byli członkowie zarządu Citigroup, z dochodami rocznymi przekraczającymi 25 mln USD. Tak jak we wszystkich branżach, tak również w bankowości, najwyższe wynagrodzenia wypłaca się w USA. Spośród dyrektorów europejskich banków, tylko prezes Deutsche Bank otrzymał w 2004 r. wynagrodzenie przekraczające 10 mln euro. Co ciekawe, wynagrodzenia prezesów w bankowości są zazwyczaj w mniejszym stopniu uzależnione od wyników niż np. w firmach produkcyjnych. Świadczą o tym, przedstawione w artykule, wyniki badań naukowców z New York University i University of Iowa.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.09.2005
Autor: Maciej Dubis
Bardzo często uważa się, że najłatwiejszym sposobem na zwiększenie motywacji pracownika do działania jest zaoferowanie mu dodatkowych gratyfikacji. Dzięki temu wzmocnione zostają bodźce zewnętrzne, które wpływają na chęć działania, a więc produktywność pracownika. Tymczasem liczna grupa psychologów i socjologów zaobserwowała zjawisko wręcz odwrotne – oferowanie jednostkom dodatkowych nagród obniża ich produktywność. Jak to możliwe? Niniejszy artykuł przedstawia wyniki kilku badań przeprowadzonych w ostatnich latach oraz próbę ich interpretacji. Najpopularniejszym wyjaśnieniem takiego zjawiska jest odwołanie się do teorii wypracowanej m. in. przez Edwarda Deciego. Teza o zmniejszaniu się produktywności pracowników z powodu oferowania im nagród jest jednak bardzo kontrowersyjna. Wielu badaczy krytykuje taką koncepcję twierdząc, że jeśli nawet zjawisko takie występuje, to tylko w specyficznych, łatwych do uniknięcia warunkach.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.09.2005
Autor: Maciej Dubis
Rezultatem wartościowania pracy jest ustalenie relacji w zakresie trudności pracy jaka występuje pomiędzy poszczególnymi stanowiskami lub pracownikami. Relacja ta najczęściej wyrażana jest w postaci wartości punktowych, będących sumą punktów przyznawanych ze względu na kryteria oceny, uwzględnione w zastosowanej metodzie wartościowania. Punktowy sposób wyceny trudności pracy jest najbardziej obiektywnym i zarazem użytecznym rozwiązaniem z punktu widzenia przełożenia wyników wartościowania na płace. Przechodzenie z wyników wartościowania pracy na płace w tym przypadku sprowadza się do przeliczenia punktów na konkretne stawki wynagrodzenia zasadniczego.
W praktyce stosowane są w tym względzie dwa podejścia: oparte na bezpośrednim wyznaczeniu wartości punktu w złotych i przemożeniu jej przez sumę punktów dla poszczególnych stanowisk lub zaprojektowaniu widełkowej tabeli płac zasadniczych.
W niniejszym artykule przedstawione zostały zasady stosowania oraz wady i zalety obu wymienionych podejść.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.09.2005