Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Stawka Początkowa - stawka płacy, od której pracownik rozpoczyna pracę w danym przedsiębiorstwie.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Wprowadzenie do partycypacyjnych systemów wynagrodzeń

Partycypacja pracowników oznacza ich współwłasność lub udział w zyskach, wygenerowanych przez firmę. Takie modele zarządzania coraz częściej traktuje się jako najefektywniejsze, jeśli chodzi o motywowanie pracowników oraz niwelowanie postawy roszczeniowej. Systemy partycypacyjne zakładają również dzielenie się z pracownikami władzą, określają ich udział w podejmowaniu ważnych dla firmy decyzji. Podstawowe rodzaje partycypacji, to: informacyjna, decyzyjna, konsultacyjna i finansowa. W zależności od stopnia i formy udziału pracowników, wyróżnia się partycypację: materialną i niematerialną. Pierwsza polega na współdzieleniu zysków lub własności, druga - na współzarządzaniu przedsiębiorstwem. czytaj więcej Data publikacji: 17.05.2005 Autor: Agnieszka Kunysz

Wykorzystanie metody UMEWAP w wartościowaniu pracy

W artykule bardzo szczegółowo opisany jest przykład wykorzystania metody UMEWAP do wartościowania pracy w dużym zakładzie leczniczym. Prezentowany sposób wykorzystania metody powstał w ramach projektu doradczego realizowanego pod kierunkiem prof. Zbigniewa Martyniaka, w którym uczestniczył również autor artykułu. Przykład ukazuje zasady budowy kluczy analitycznych oraz przykłady kryteriów odzwierciedlających specyfikę konkretnej organizacji, w której prowadzone jest wartościowanie pracy.
W artykule opisana została również historia metody UMEWAP. Szczegółowo przedstawiono różnice w zakresie kryteriów i ich wag w kolejnych wersjach metody. Ponadto autor przytacza szereg argumentów przemawiających za stosowaniem metody UMEWAP. czytaj więcej Data publikacji: 17.05.2005

Polska mapa motywacji - wyniki badania

Kowalskiego najbardziej motywuje szef, który docenia jego sukcesy, tworzy dobrą atmosferę pracy i jasno wyznacza zadania. To ważniejsze nawet od pewności zatrudnienia - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę szkoleniową Training Partners i portal rekrutacyjny Pracuj.pl.
Polska Mapa Motywacji to największe polskie badanie dotyczące motywacji pozamaterialnej. Prowadzone było w marcu i kwietniu 2005 r. Próba badawcza wyniosła 1572 osoby, a ankietowani pochodzili z 61 przedsiębiorstw. Badanie prowadzone było za pomocą narzędzia Mapa Motywacji® opracowanego przez Training Partners. Ankietowani wypełniali kwestionariusz on-line, na stronach Pracuj.pl. czytaj więcej Data publikacji: 17.05.2005

Flexible benefits, czyli elastyczne programy świadczeń dodatkowych

Opisane w niniejszym artykule flexible benefits, czyli elastyczne programy świadczeń dodatkowych lub nawet elastyczne pakiety wynagrodzeń, to kolejny krok naprzód po zwykłych programach kafeteryjnych.
Elastyczny program świadczeń dodatkowych, jest to program, w którym pracownicy mogą różnicować elementy swojego pakietu wynagrodzeń w zależności od własnych preferencji i potrzeb. Oznacza to, że pracownik w ramach przyznanego pakietu, o określonej wartości, może decydować czy zależy mu bardziej na płacy czy woli skorzystać z dostępnego zestawu świadczeń dodatkowych. Tak więc, w klasycznych programach flexible benefits granica pomiędzy finansowymi składnikami pakietu a świadczeniami nie jest tak sztywna jak przy programach kafeteryjnych. czytaj więcej Data publikacji: 05.05.2005 Autor: Marcin Potoczny

Metoda premiowania gain sharing na podstawie doświadczeń firmy CIGGC

W niniejszym artykule przedstawiona została krótka charakterystyka wybranych metod premiowania, która jest wstępem do bliższego zaprezentowania systemu wynagradzania gain sharing. Opisane metody to: udział w zyskach, udział w korzyściach, nagroda bezgotówkowa, premie zadaniowa, premia za pomoc w rekrutacji, premia zatrzymująca i trzynasta pensja.
Na podstawie badań Chenhall i Langfield-Smith przeanalizowana została działalność australijskiej firmy CIGGC. Przedsiębiorstwo wykorzystywało system gain sharing motywując swoich pracowników do lepszej i wydajniejszej pracy. Jego skuteczność opierała się w dużej mierze na docenieniu czynników psychologicznych. Przykład firmy CIGGC pokazuje, w jaki sposób odpowiednie motywowanie pracowników może spowodować wzrost przychodów przedsiębiorstwa. czytaj więcej Data publikacji: 05.05.2005 Autor: Jan Kłusak

Przygotowanie do wartościowania pracy - część II - uwagi dotyczące analizy pracy i opisów stanowisk

W artykule omówiono poszczególne etapy analizy pracy prowadzące do sporządzenia kompleksowego opisu stanowisk. Etapy te należy zaliczyć do obszaru przygotowań do wartościowania pracy. Są one podstawą budowania całościowej hierarchii stanowisk w firmie oraz przedmiotem budowy taryfikatorów kwalifikacyjnych. Analiza stanowisk służy również zbudowaniu przejrzystej struktury w firmie, skorelowanej z polityką płacową i celami strategicznymi. De facto nie można przeprowadzić dokładnego wartościowania stanowisk bez uprzedniej analizy pracy i sporządzenia odpowiednich opisów. czytaj więcej Data publikacji: 05.05.2005 Autor: Agnieszka Kunysz

Zasady wynagradzania pracowników tymczasowych

Praca tymczasowa to coraz popularniejsza forma zatrudniania pracowników. Trend taki obserwuje się na całym świecie. Tymczasem krytycy takiej formy zatrudniania twierdzą, że pracownicy tymczasowi są dyskryminowani, szczególnie w dziedzinie płac. Badania przeprowadzone przez OECD w roku 1997 potwierdziły taką tezę. Przykładowo w Hiszpanii różnica ta sięgała prawie 50%. Mimo licznych prób przeciwdziałania takim praktykom na drodze legislacyjnej sytuacja poprawiła się tylko nieznacznie. Z tego też względu coraz powszechniejsze w Europie staje się zawierania zbiorowych porozumień płacowych dotyczących pracowników tymczasowych. Artykuł analizuje m.in. porozumienie niemieckie zawarte z końcem 2002 r. czytaj więcej Data publikacji: 05.05.2005 Autor: Maciej Dubis

Pracodawca, pracownik, koszty wynagrodzeń - jak to pogodzić?

Konstruowanie nowego lub zmiana istniejącego systemu wynagrodzeń wiąże się zawsze z potrzebą pogodzenia celów pracodawcy oraz oczekiwań pracownika. Trzecią perspektywą, która bezwzględnie wiąże się z wynagrodzeniami to koszty, których optymalizacja stanowi kluczową kwestię dla każdej firmy. Zachowanie równowagi pomiędzy priorytetami pracodawcy i pracownika, w ramach dostępnych funduszy na wynagrodzenia jest trudne do zrealizowania. Budując system wynagrodzeń, należy pamiętać o tym, by te trzy elementy współgrały nie tylko w chwili jego budowania, ale także w przyszłości.
W artykule opisane zostały trzy perspektywy, które należy pogodzić w systemie wynagradzania, jeżeli ma ty być system prowadzący firmę do sukcesu. czytaj więcej Data publikacji: 19.04.2005 Autor: Marcin Potoczny

Wynagrodzenia informatyków w Stanach Zjednoczonych

Na wielkość zarobków w branży IT w USA decydujący wpływ wywarł wielki boom "dot-comów", który miał miejsce w latach 90-tych. W okresie rozwoju "dot-comów" rosło zapotrzebowanie na informatyków, co spowodowało, że firmy wzajemnie się prześcigały w oferowaniu wysokich pensji oraz różnorodnych bonusów. W ten sposób zarobki w firmach internetowych były wyższe od zarobków w pozostałych działach gospodarki. Tendencja wzrostowa została zatrzymana w 2001, na skutek wielkiego kryzysu branży IT. W 2002 roku po raz pierwszy od dziesięciu lat zanotowano spadek wynagrodzeń.
W artykule przedstawiono, jak kształtowały się wynagrodzenia informatyków w USA w latach 1998 - 2004. Oprócz zmian na poszczególnych szczeblach zarządzania, pokazany został obraz wynagrodzeń na najbardziej charakterystycznych dla branży IT stanowiskach. czytaj więcej Data publikacji: 19.04.2005 Autor: Elżbieta Śnieżyńska

Jak zbudować skuteczny system motywacyjny? Od diagnozy do głównych założeń

Wchodząc na rynek firma dysponuje określonymi zasobami materialnymi, ale kwestia ich pomnożenia i efektywnego wykorzystania zależy głównie od pracowników - ich wiedzy i umiejętności, zaangażowania i motywacji. Tak więc odpowiedź na pytanie, co należy zrobić aby dzięki pracownikom uzyskać stały wysoki poziom wzrostu, znajduje się w centrum zainteresowania wszystkich organizacji. Oznacza to konieczność wypracowania skutecznych sposobów motywowania pracowników. Celem jest stworzenie takich instrumentów motywacyjnych, które będą wspierały strategię przedsiębiorstwa, uwzględniając potrzeby pracowników i warunki funkcjonowania organizacji.
Artykuł koncentruje się na praktycznych zagadnieniach związanych z pomiarem motywacji w organizacji oraz omawia podstawowe warunki, które powinien spełniać skuteczny system motywacyjny. czytaj więcej Data publikacji: 19.04.2005 Autor: Joanna Kramerek