Na początku XXI wieku nastąpił gwałtowny spadek wynagrodzeń pracowników branży IT w USA, szczególnie mocno kontrastujący z wcześniejszym okresem prosperity. Wyniki badań z lat 2004 – 2005 wskazują jednak, że ten niekorzystny trend został zahamowany. Wartość średniego rocznego wynagrodzenia nieznacznie wzrosła na początku 2005 roku. Zarobki nadal silnie różnicują takie czynniki jak: region, w którym znajduje się miejsce pracy, oraz specjalizacja. Wyraźną poprawę swoich dochodów mogli natomiast zaobserwować pracownicy zatrudnieni w firmach dostarczających rozwiązań z zakrsu IT. Średnie roczne wynagrodzenie tej grupy wzrosło w 2004 roku o 9,1% osiągając poziom prawie 98 tys. USD. Co ciekawe, okazało się, że posiadanie certyfikatów umiejętności IT wśród tej grupy zawodowej wcale nie gwarantuje wyższej pensji. Wyższych pensji mogą za to oczekiwać informatycy zatrudnieni w firmach o wyższych przychodach.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Joanna Kramerek
Szacuje się, że „na czarno” w naszym kraju pracuje prawie jedna dziesiąta wszystkich zatrudnionych. Oznacza to, że ponad 1,3 miliona Polaków podejmuje się pracy nierejestrowanej. Głównym powodem „uciekania” do szarej strefy jest problem ze znalezieniem legalnej pracy. Dla większości praca „na czarno” stanowi jedynie zajęcie dorywcze, ale 40% deklaruje, że to ich stałe zajęcie. Średni dochód miesięczny z pracy nierejestrowanej wyniósł w 2004 roku 391,66 zł. Wysokość tej kategorii była wyższa od poziomu z roku 1998, czyli 276 zł. Przeciętnie zarobki z szarej strefy stanowiły ok. 68% ogółu dochodów podczas gdy w roku 1998 udział ten był równy 61%. Artykuł powstał na podstawie opracowania Głównego Urzędu Statystycznego, dotyczącego pracy nierejestrowanej w Polsce.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Justyna Masłyk
Artykuł przedstawia wyniki kilku niezależnych od siebie badań przeprowadzanych wśród polskich przedsiębiorstw. Dotyczyły one zakresu oraz metodologii stosowanych metod wartościowania pracy oraz ocen okresowych pracowników. Należą do nich badania IPiSS, HRK oraz badania prof. Zofii Sekuły z Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Okazuje się, że zaledwie 7,3% małych i średnich przedsiębiorstw stosuje wartościowanie pracy. Aż 81% wszystkich firm stosujących wartościowanie, korzysta z metod uproszczonych – klasyfikacji lub metod intuicyjnych. Wśród dużych firm, zatrudniających ponad 250 pracowników, tylko nieco ponad 30% stosuje jakiekolwiek metody wartościowania pracy. Jeśli chodzi o stosowanie ocen pracowniczych, korzysta z nich 38% małych i średnich firm oraz niecałe 32% dużych firm.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.01.2006
Autor: Agnieszka Kunysz
W artykule przedstawiono szereg technik i strategii, które najczęściej stosują pracodawcy i pracownicy w trakcie negocjowanie wynagrodzenia. Pierwsza część artykułu dotyczy kilku ogólnych zasad, których należy przestrzegać w trakcie rozmowy o podwyżce. Następnie prezentowane są bardziej szczegółowe techniki negocjowania wynagrodzeń, takie jak np.: opracowanie BATNA, negocjacyjne jujitsu, czy zmiana biegu. Strategie te opisane są w kontekście czterech etapów negocjowania: przygotowanie do negocjowania wynagrodzenia, początku negocjowania wynagrodzenia, właściwego negocjowanie wynagrodzenia oraz finalizacji negocjowania wynagrodzenia. W artykule opisano również stosowaną na zachodzie metodę negocjowania wynagrodzenia autorstwa Noela Smith- Wenkle’a.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Barbara Burdalska
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Katarzyna Mleczko
Artykuł dostarcza niezbędnych informacji do zaprojektowania systemu wynagrodzeń od podstaw. Znajdą w nim Państwo opisaną krok po kroku procedurę budowania takiego systemu, oraz wskazówki ułatwiające wybór najlepszego rozwiązania w zależności od rodzaju firmy, jej strategii, itp. Artykuł opisuje proces powstawania systemu wynagrodzeń, poczynając od wyboru strategii wynagradzania poprzez etap analizy pracy oraz wartościowania pracy. Następnie opisana jest procedura budowania tabel płac i określania ostatecznej struktury wynagrodzenia. Zagadnienie budowy systemu wynagrodzeń ujęte jest w sposób syntetyczny, pozwalając każdemu na dostosowanie go do potrzeb firmy.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Ewa Jankowska
Tradycyjne metody wartościowania pracy coraz częściej nie spełniają wszystkich oczekiwań pracodawców. Posługują się one statycznymi kryteriami, które nie są związane ze strategią organizacji lub są związane w niewielkim stopniu. Wraz ze wzrostem zakresu poszczególnych stanowisk, zawężają się ich grupy – trudno w takiej sytuacji wartościować stanowiska za pomocą statycznych metod. Pewną odpowiedzią na aktualne potrzeby pracodawców jest nowe podejście do wartościowania, nazwane „wyceną pracy”. Łączy ono kilka strategicznych założeń: związanie wartości stanowiska ze strategią firmy oraz ceną rynkową stanowiska. Pozwala ono na adekwatną ocenę wartości stanowiska, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności na rynku pracy.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.12.2005
Autor: Agnieszka Kunysz
Włochy to kolejne miejsce w Europie, do którego Polacy chętnie wyjeżdżają w poszukiwaniu pracy. I chociaż tamtejsza gospodarka borykała się ostatnio z wieloma problemami, to jednak dzięki niskim kosztom pracy, poziom zatrudnienia stopniowo wzrasta. Z naszego punktu widzenia, wynagrodzenia we Włoszech były i nadal są dość atrakcyjne, choć kształtują się one poniżej średniego poziomu w UE. Najlepiej opłacani byli tam pracownicy służby zdrowia, z dużym stażem i gruntownym wykształceniem. Ponadto najwyższe zarobki w niemal wszystkich zawodach otrzymywały osoby pracujące w Rzymie. Zaskakującym jest fakt, iż stosunkowo niewielkie wynagrodzenia – w porównaniu do UE – otrzymują osoby zatrudnione w branży IT.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.12.2005
Autor: Renata Kucharska-Kawalec
Negocjowanie wynagrodzenia, to przykład negocjacji problemowych. Oznacza to, iż pracownik i pracodawca współtworząc sytuację negocjowania, mają ogromny wpływ na jej przebieg i efekt końcowy. Pracodawca może więc wraz z pracownikiem obmyślić kilka alternatywnych rozwiązań i spośród nich wybrać najkorzystniejsze. Obie strony mogą kontrolować przebieg rozmowy w takich obszarach jak: przedmiot negocjacji, wynagrodzenie pracownika, zachowanie własne, okoliczności negocjowania wynagrodzeń, zachowanie drugiej strony. Aby jednak pertraktacje zakończyły się sukcesem, należy mieć na uwadze to, że negocjowanie wynagrodzeń rządzi się kilkoma prawami. Warto pamiętać o kilku praktycznych wskazówkach, których zastosowanie pomoże w wynegocjowaniu uzgodnień, korzystnych zarówno dla obu stron.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.12.2005
Autor: Barbara Burdalska
Rok 2004 był bardzo znaczącym dla Unii Europejskiej. Od 1 maja 2004 Wspólnotę Europejską tworzy bowiem 25 a nie 15 państw. Państwa członkowskie UE są bardzo zróżnicowane zarówno pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego, postępu technologicznego jak i ogólnego standardu życia mieszkańców. Podobnie jest z polityka wynagradzania, która także jest elementem specyficznym dla każdego z krajów UE. Różnice w wynagrodzeniach najlepiej odzwierciedlają takie wartości jak płaca minimalna czy przeciętne wynagrodzenie. Przykładowo, w styczniu 2005 wartości płacy minimalnej w krajach UE25 zawierały się w przedziale od 116 do 1 469 EUR miesięcznie. Wartości te pokazują „przepaść”, jaka dzieli kraje UE15 i nowych członków wspólnoty. Kraje te są jednak na etapie intensywnych przemian gospodarczych. Należy więc żywić nadzieję, że pozytywne zmiany będą zauważalne również w statystykach dotyczących poziomu wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.12.2005
Autor: Justyna Masłyk