Czesi, podobnie jak Polacy, należą do najgorzej opłacanych narodów w Europie. Świadczy o tym chociażby stawka płacy minimalnej w Republice Czeskiej - 199 EURO. Czesi zarabiają dziś jednak przeciętnie więcej niż Polacy. W roku 2003 w Czechach średnia miesięczna płaca brutto wyniosła 554 EURO. Grupą najlepiej zarabiającą są pracownicy branży IT - z przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem brutto 1116 EURO, zaś najniższe płace mają rolnicy i leśnicy - ok. 367 EURO miesięcznie. Większość Czechów (prawie 53%) pracuje w firmach całkowicie prywatnych. Nie zarabiają w nich dobrze. Najniższe przeciętne pensje są w firmach całkowicie państwowych. Na taką sytuację wpływa przede wszystkim właśnie sektor publiczny. Czechy mają najwyższe koszty pracy w regionie i stosunkowo wysokie obciążenia podatkowe firm. Średni koszt zatrudnienia jednej osoby w przemyśle i usługach, ponoszony przez pracodawcę, sięgał w Czechach 3,90 EURO za godzinę, przy średniej 3,47 EURO za godzinę wśród nowych członków Unii.
czytaj więcej
Data publikacji:
05.05.2004
Autor: Anna Postół
W dzisiejszych czasach skuteczność kadry kierowniczej jest warunkiem dobrych wyników i przewagi konkurencyjnej firmy. A jednym z warunków posiadania skutecznej kadry kierowniczej jest skonstruowanie dla tej grupy skutecznego systemu wynagrodzeń.
W artykule opisane zostały poszczególne elementy pakietu wynagrodzeń menedżerów: płaca zasadnicza (
base pay), premie (bonusy), tzw. bodźce krótkoterminowe (
short term incentives), bodźce długoterminowe (
long term incentives) czasami nazywane planami wzrostu wartości kapitału (
capital appreciation plans), świadczenia dodatkowe inaczej gratyfikacje (
benefits, perquisities).
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Marcin Potoczny
Kto straci na wejściu do Unii, czyje portfele ucierpią na akcesji, jak będą wyglądały relacje płacowe po 1 maja 2004? Czy możemy się spodziewać, że nasze wynagrodzenia poszybują w górę? W niniejszym artykule nie podejmuję się próby przepowiadania przyszłości - jednakże w oparciu o doświadczenia innych krajów przedstawię prognozę tego co nas czeka jako członka UE. W artykule przedstawię jaki wpływ miała akcesja do UE na poziom płac w Portugalii, Hiszpanii, Grecji i Irlandii. Doświadczenia tych krajów są dobrą podstawą do wypowiadania się na temat zmian wynagrodzeń w Polsce.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Hanna Sieminowicz
Sytuacja menedżerów w przemyśle spożywczym w roku 2003 była wyjątkowo korzystna na rynku pracy w USA. W tej grupie zawodowej nastąpił, zauważalny na tle reszty rynku, wzrost wynagrodzeń, wzrost poziomu satysfakcji z pracy oraz korzystniejszy niż w pozostałych branżach rozkład wysokości wynagrodzeń. Gorzej wypadało porównanie z poprzednimi latami. Podwyżki w roku 2003 otrzymało 63% menedżerów. Oznacza to niewielki spadek w porównaniu z 66% w roku 2002 oraz 67% w roku 2001. W zakresie pakietów świadczeń pozapłacowych, specjaliści w przemyśle spożywczym byli w 2003 roku w takiej samej sytuacji jak pracownicy pozostałych branż. Wyniki badań wskazują na związek spadku satysfakcji z pracy w porównaniu do poprzednich lat ze zmianami w sposobach wynagradzania.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Anna Postół
Specjaliści HR powinni odgrywać coraz większą rolę w kształtowanie strategii organizacji. Chociażby z tego względu, że prezesi firm poświęcają wiele uwagi kwestii zarządzania wynagrodzeniami, jednego z najważniejszych kosztów w organizacji. Z raportów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi wynika natomiast, że specjaliści HR poświęcają większość swojego czasu "miękkim" elementom HR, jak na przykład treningom, rozwojowi itp. Mało czasu i energii poświęcają natomiast wynagrodzeniom. Poniższy artykuł - przedruk publikacji P. Zingheim i J. Schustera, światowych autorytetów w dziedzinie wynagradzania - zachęca do rozważań na temat rozwiązań w zarządzaniu opartych na wprowadzaniu kompleksowych systemów wynagrodzeń. Może pomóc specjalistom HR stać się skuteczniejszymi uczestnikami w procesie formułowania strategii organizacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
20.04.2004
Autor: Katarzyna Zygmunt
Raport na temat wynagrodzeń w firmach w 2003 roku potwierdza tendencje na rynku płac obserwowane już od dłuższego czasu. Ponadto dostarcza wielu nowych, ciekawych spostrzeżeń. Badaniem objęto przedsiębiorstwa z różnych branż, które dostarczyły informacje o wynagrodzeniach na 100 stanowiskach z 11 typowych pionów.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.04.2004
Praca przedstawiciela
medycznego znacznie różni się od charakteru pracy handlowców w innych branżach.
Patrząc na wysokość płac, można dojść do wniosku, że jest to elita wśród
przedstawicieli handlowych. Niniejszy artykuł przedstawia zarobki handlowców w
branży farmaceutycznej w USA, Europie i Polsce. Pokazuje również jak powinien być
zbudowany system wynagrodzeń dla tej specyficznej grupy pracowników. Okazuje się
bowiem, że powszechnie stosowany system płacy zmiennej, w tym przypadku niezbyt
się sprawdza. W niniejszym artykule autor stara się także odpowiedzieć na pytanie,
jakie czynniki wpływają na motywowanie polskich przedstawicieli medycznych. W
ostatniej części opisuje najnowsze praktyki wynagradzania handlowców w branży
farmaceutycznej, zwracając uwagę na wady niektórych, często stosowanych rozwiązań.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Maciej Dubis
W nowoczesnym podejściu do wynagradzania, Amerykanie zwracają coraz większą uwagę na dodatkowe świadczenia pracownicze. Zarówno organizacje jak i pracownicy są skoncentrowani na optymalizowaniu kosztów tych dodatków. Najważniejszym elementem wynagrodzenia niefinansowego w USA jest opieka zdrowotna. Wynika to z faktu, że jest to dodatek najczęściej wykorzystywany przez pracowników i ich rodziny. Ponadto generuje największe koszty. Istotnym a zarazem jednym z najdroższych dodatków jest
wynagrodzenie za czas nieprzepracowany. Kolejnymi dodatkami są ubezpieczenia na życie oraz plany emerytalne. Nowoczesne organizacje odchodzą od praktyki stosowania specjalnych dodatków tylko dla menedżerów i kierownictwa. Coraz więcej
firm zapewnia swoim pracownikom możliwość wyboru dodatków, konstruując pakietowe systemy dodatków pracowniczych.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Anna Postół
Stres związany z negocjowaniem wynagrodzenia dotyczy nie tylko pracownika, ale również pracodawcy. Aby go uniknąć, pracodawca może do tego typu rozmów przygotować się już wcześniej.
Inaczej przeprowadza się rozmowy o płacy z kandydatami na nowych pracowników, inaczej - renegocjując wynagrodzenia z już zatrudnionymi. Nie należy również zapominać o atmosferze rozmowy i nastawieniu do pracownika. Im bardziej szef będzie starał się zrozumieć potrzeby podwładnego, tym bardziej może liczyć na zaufanie pracowników do podejmowanych przez siebie decyzji i ich wysokiej motywacji do pracy. Artykuł opisuje podstawowe zasady prowadzenia tego typu negocjacji, wskazuje jakie informacje mogą być przydatne podczas rozmowy z pracownikiem.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Agnieszka Kucharska
Zarządzanie oparte na metodzie controllingu stosuje dziś z powodzeniem wiele przedsiębiorstw. Jednak nadal rzadko wykorzystuje się instrumenty controllingu w wynagradzaniu. Pozwoliłoby to na optymalizowanie budżetu płac, racjonalne kształtowanie wynagrodzeń w oparciu o wyniki pracy, budowanie właściwej motywacji pracowników. Artykuł wprowadza do problematyki wynagradzania w oparciu o osiągnięcia controllingu.
czytaj więcej
Data publikacji:
06.04.2004
Autor: Błażej Krężołek