Innovate or perish! (z jęz. ang.: wprowadzaj innowacje albo zgiń) – to w obecnych czasach jedno z najbardziej popularnych haseł w biznesie. Specjaliści powtarzają, że aby wygrać walkę z konkurencją nie wystarczy już dostosowywać się do szybko zmieniającego się otoczenia. Aby utrzymać się na rynku, trzeba nieustannie te zmiany wyprzedzać. Jak jednak pobudzić innowacyjność wśród swoich pracowników? Okazuje się, że może w tym pomóc zastosowanie odpowiedniego systemu nagradzania za innowacje, pomysły czy idee. Taki system musi być jednak zaplanowany bardzo rozważnie, ponieważ, jeśli okaże się nieskuteczny – może przynieść zupełnie odwrotne rezultaty. W artykule zostały przedstawione główne zasady, które pomogą Państwu w skonstruowaniu efektywnego planu nagradzania pracowników za innowacyjność.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.07.2008
Autor: Monika Stabryła
W artykule zostały przedstawione narzędzia oceny zmian dokonywanych w systemach wynagradzania sprzedawców. Strukturę tekstu określają proponowane trzy poziomy audytu. W części pierwszej poruszana jest kwestia wpływu zmian na finanse firmy. Na ile modyfikacje w systemie zmieniają koszty płac? Omawiane są tutaj zagadnienia neutralności kosztowej zmiany, produktywności i rentowności wynagrodzeń. Przedstawiany jest wskaźnik CCOS. W drugiej części artykułu analizowane jest zagadnienie wpływu zmian na płace sprzedawców. Porównanie poziomów płac jakie uzyskali(by) sprzedawcy w starym i nowym systemie, przy różnych poziomach wyników, pozwala zobaczyć kto (i jak wiele) wygrywa, a kto przegrywa na zmianach. Trzecia część porusza wątek osiągnięcia zamierzonych podczas zmian celów. Artykuł zawiera 4 tabele i 5 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
28.07.2008
Autor: Michał Mudel
W artykule znajdą Państwo analizę danych dotyczących wynagrodzeń CEO amerykańskich firm. Zostały one opracowane na podstawie rankingu magazynu
Forbes, który corocznie przedstawia listę dyrektorów zarządzających uszeregowanych pod względem wysokości zarobków. Dodatkowo, zaprezentowano pierwszą dziesiątkę najbardziej efektywnych dyrektorów. Wypracowali oni największe zyski w stosunku do wypłacanych wynagrodzeń. Na pierwszym miejscu tego rankingu znalazł się Jeffrey Bezos – CEO Amazon.com. Porównanie list najlepiej wynagradzanych i najbardziej efektywnych dyrektorów zarządzających każe zastanowić się nad zasadnością wysokich wynagrodzeń CEO. Jak się okazuje, system wynagrodzeń przynoszący kluczowym pracownikom niezwykle wysokie zarobki niekoniecznie musi pełnić motywacyjną funkcję, na jakiej zależałoby udziałowcom firmy.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.07.2008
Autor: Katarzyna Jaśko
Artykuł dokładnie opisuje zasadę działania menedżerskiego banku premii w systemie motywacyjnym opartym na zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa (Value Based Management). Celem tej koncepcji zarządzania jest maksymalizacja wartości rynkowej firmy, za mierniki zaś przyjmuje ona EVA (ekonomiczną wartość dodaną) oraz MVA (rynkową wartość dodaną). W systemach premiowych opartych na VBM wprowadza się karny odpowiednik premii jako konsekwencję doprowadzenia do słabych wyników przedsiębiorstwa oraz bank premii. Bank premii jest sposobem okresowego rozliczania menedżera w sytuacji gdy zasłużył na karny odpowiednik premii, a także sposobem na rozwiązanie problemu wypłat ponadprzeciętnych premii w okresach wyjątkowej poprawy wyników. Artykuł dokładnie opisuje system premiowy opierający się na pomiarze EVA.
czytaj więcej
Data publikacji:
14.07.2008
Autor: Marzena Jakubiec
Artykuł jest mini-poradnikiem skutecznego i prawidłowego przyznawania podwyżek płac. „Skuteczny i prawidłowy” tzn. taki, który pozwoli na pełne wykorzystanie zalet oraz siły podwyżki. Może ona wówczas stać się jednym z najlepszych narzędzi osiągania przez pracodawcę swoich celów. Podstawowym atutem podwyżki płacy jest jej siła motywacyjna. Dzięki prawidłowemu powiązaniu podwyżki z osiąganymi przez pracownika efektami wpłynąć można na jego zachowania i jakość jego pracy. Artykuł opisuje sposoby takiego powiązania oraz zasady budowania spójnego systemu przyznawania podwyżek. Dowiedzą się więc Państwo kiedy najlepiej podnosić płacę, jak często to robić i jak wysokie powinny być podwyżki. Te oraz inne wskazówki zawarte w artykule z pewnością okażą się pomocne dla każdego pracodawcy borykającego się z problemem podwyżek płac.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.06.2008
Autor: Joanna Kramerek
W artykule znajdą Państwo zarys systemu wynagradzania najważniejszych osób zarządzających w firmie Wal-Mart na podstawie danych zawartych w raporcie rocznym. Wal-Mart jest największą światową korporacją, w której wynagrodzenia dyrektorskie opracowywane są w taki sposób, by w największym stopniu uzależnione były od części zmiennych. Dodatkowo są one ściśle powiązane z wynikami finansowymi firmy m.in. z poziomem zwrotu z inwestycji oraz z zyskiem operacyjnym. W artykule przedstawiono szczegółowe wskaźniki i cele, które determinowały ostateczną wartość płac menedżerskich. Przeanalizowano także politykę wynagradzania akcjami w Wal-Mart. Omówiono zmiany obowiązujące w roku 2009, jakie na podstawie dotychczasowych doświadczeń zatwierdził Komitet ds. Wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.06.2008
Autor: Katarzyna Jaśko
Piąta, ostatnia część artykułu o wynagradzaniu pozafinansowym poświęcona jest w całości regułom budowy systemu benefitów. Proponowane jest poddanie mechanizmu dwojakiej analizie. Rozpisanie systemu w postaci macierzy pozwala przyjrzeć się systemowi „z lotu ptaka” i wychwycić niespójności. Analiza struktury wynagrodzenia całkowitego pozwala na uzyskanie właściwych proporcji pomiędzy benefitami a innymi składnikami portfela. Po omówieniu tych narzędzi, zwracana jest uwaga na możliwość powiązania kafeterii z efektami. Kolejnym kluczowym wątkiem artykułu jest komunikacja wartości pakietu świadczeń. Omawiane jest internetowe narzędzie My Total Rewards wprowadzone z sukcesem w Avaya Inc. Część poświęconą benefitom kończy przedstawienie kluczowych zasad warunkujących sukces podczas budowy systemu świadczeń dodatkowych. Tekst wieńczy podsumowanie całego pięcioczęściowego cyklu. Artykuł zawiera jeden schemat i dwie tabele.
czytaj więcej
Data publikacji:
30.06.2008
Autor: Michał Mudel
W zestawieniach znajdą Państwo dane o średnich miesięcznych wynagrodzeniach w „nowych krajach” Unii Europejskiej (które przystąpiły do wspólnoty w latach 2004 – 2007): Bułgarii, Czechach, Estonii, Polsce, Rumunii, Słowenii oraz na Cyprze, Litwie, Łotwie, Malcie, Słowacji i Węgrzech. W pierwszych dwóch tabelach ujęto średnie stawki wynagrodzeń z lat 2001-2007 w złotówkach i euro. Kolejne zestawienia zawierają dane dotyczące średnich miesięcznych wynagrodzeniach w różnych branżach gospodarki w latach 2003-2007. Wszystkie dane zostały przeliczone na złotówki i euro według kursów średnich w danym roku. Zestawienie zawiera 14 tabel.
czytaj więcej
Data publikacji:
18.06.2008
Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie czy elastyczne systemy wynagradzania są skuteczniejsze od tradycyjnych. Przedstawione zostały plusy i minusy wdrażania i stosowania nowych systemów płac: wynagradzania za wyniki, systemów kafeteryjnych oraz broadbanding. Metody te są bardzo popularne w firmach prowadzących działalność międzynarodową. Również organizacje polskie próbują wprowadzać nowe zasady wynagradzania, głównie z powodu braku specjalistów na rynku pracy. Każda z tych powyższych metod wynagradzania jest stosunkowo nowa na rynku polskim. Ich popularność rośnie, choć implementacja bywa kłopotliwa dla pracodawców. W artykule nakreślono, kiedy korzystne staje się wprowadzenie elastycznych
czytaj więcej
Data publikacji:
16.06.2008
Autor: Łukasz Stępień
W artykule przedstawiono politykę wynagradzania w firmie McDonald’s. Jest ona jedną z najbardziej rozpoznawalnych światowych marek. Stosowany w niej system motywacyjny jest przykładem polityki płacowej w dużych korporacjach. W artykule przeanalizowano zasady leżące u podstawy przyznawania poszczególnych składników całkowitego wynagrodzenia. Przedstawiono także dane na temat wysokości wynagrodzeń kluczowych dyrektorów McDonald’sa. Wzrost wartości firmy w 2007 roku bezpośrednio skutkował wyższymi wynagrodzeniami osób zarządzających. Wynika to z dużego znaczenia części zmiennych i długoterminowych w determinowaniu całkowitego wynagrodzenia. Przykładowo, zarobki CEO firmy McDonald’s, Jamesa A. Skindera, w ponad 80% uzależnione były od elementów zmiennych, takich jak opcje na akcje czy wynagrodzenie oparte na wynikach.
czytaj więcej
Data publikacji:
16.06.2008
Autor: Katarzyna Jaśko