Średnie, miesięczne wynagrodzenie we wszystkich gałęziach gospodarki w roku 2002 wyniosło w Szwecji 22 100 SEK, czyli ponad 10 000 zł. Jak wynika z ogólnych danych, najwięcej zarabiają pracownicy umysłowi zatrudnieni w przedsiębiorstwach prywatnych. Ich przeciętna płaca w 2002 roku wynosiła 26 300 SEK. Z porównania danych dotyczących wynagrodzeń kobiet i mężczyzn wynika, że płaca, którą otrzymują kobiety stanowi 83% sumy otrzymywanej przez mężczyzn. Co ciekawe, dokładnie tyle samo wskaźnik ten wynosi w Polsce. Największą dynamikę zatrudnienia w Szwecji obserwuje się w sektorze edukacji, badań i rozwoju, gdzie w latach 2002 na 2003 zatrudnienie wzrosło aż o 32%.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.07.2005
Autor: Alicja Piastowicz
Polacy generalnie nie uważają swoich wynagrodzeń za sprawiedliwe. Taki wniosek można wysnuć z sondy przeprowadzonej przez portal wynagrodzenia.pl w 2004 r. Tymczasem kwestia sprawiedliwości wynagrodzeń w bezpośredni sposób łączy się z satysfakcją z płacy, która z kolei przekłada się na wydajność pracy. Typowe skutki niskiej satysfakcji z wynagrodzenia to spóźnienia czy nieobecności w pracy. Amerykańscy naukowcy, badając reakcje pracowników na kilka aspektów sprawiedliwości wynagrodzeń doszli do zaskakującego wniosku, że najważniejsze są kwestie związane ze sprawiedliwością proceduralną. Innymi słowy dla pracowników ważniejsze są kwestie związane z procedurami, metodami i sposobami rozdzielania środków na wynagrodzenia, niż sama ich wysokość. Co prawda można przypuszczać, że wyniki podobnych badań w Polsce mogłyby przynieść odmienne rezultaty, jednak prześledzenie zachodnich doświadczeń może być cenną wskazówką przy badaniu satysfakcji z wynagrodzeń.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2005
Autor: Maciej Dubis
Deklarowane zapotrzebowanie „zachodu” na specjalistów z branży IT oraz otwarcie rynków europejskich dla polskich informatyków było silnie działającym „chwytem” proeuropejskim. Zawód informatyka uważany jest za dobrze płatny i taki, którego zjawisko bezrobocia niemal nie dotyczy. Z tego powodu masa młodych ludzi decyduje się związać z tą branżą swoją karierę, często perspektywicznie myśląc o lepiej płatnej pracy za granicą.
Kraje Europy Zachodniej nadal cierpią na brak kadry specjalistycznej w tej branży, a więc prawdziwy profesjonalista rzeczywiście nie powinien mieć problemów ze znalezieniem pracy w Niemczech czy Francji. Warto więc poznać trendy panujące na europejskim rynku wynagrodzeń w sektorze IT. Warto również zadać sobie pytanie, jaką strategię wynagradzania powinien przyjąć polski przedsiębiorca, aby nie dopuścić do utraty wykształconych i zdolnych specjalistów?
czytaj więcej
Data publikacji:
27.06.2005
Autor: Justyna Masłyk
Jednym z głównych zadań w procesie wartościowania pracy jest dobór odpowiedniej metody. Można zastosować znaną metodę wartościowania, po jej ewentualnym dostosowaniu, lub zaprojektować własną. Opcja wybrania znanej metody i jej dostosowania jest o tyle korzystna, że nie ryzykuje się stworzeniem narzędzia, które nie będzie spełniało swych funkcji. Użycie takiej metody, którą zewnętrzni eksperci stworzą specjalnie dla firmy jest natomiast bardzo kosztowne.
W artykule przedstawiony został uproszczony tok postępowania, wypracowany przez firmę Sedlak
& Sedlak w ramach prowadzonej działalności doradczej. Schemat ten opiera się na założeniach metody szacunku ekspertów, jednak wiąże się z mniejszą pracochłonnością, a także zorientowany jest na lepsze dopasowanie metody do strategii personalnej firmy.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2005
Autor: Bernard Ziębicki
Systemy oparte na wynagradzaniu za wyniki są postrzegane jako jedne z najbardziej efektywnych. Przeważnie są one stosowane na najwyższych stanowiskach menedżerskich i stanowiskach handlowych. Często stosuje się je także do wynagradzania pracowników szeregowych. Wynagradzać za wyniki można za pomocą rozmaitych form płacy zmiennej a więc: premii, nagród, prowizji a także udziałów w zyskach. Budując efektywny system wynagradzania za wyniki należy jednak wziąć pod uwagę, że system ten istotnie wpływa na zachowania pracowników. Bardzo często zdarza się, że źle sformułowane cele lub nieobiektywne metody ich realizacji, niweczą główne założenia. Jednym z najczęstszych zarzutów jest m.in. wzbudzanie rywalizacji pomiędzy pracownikami i powodowanie konfliktów na tle niesprawiedliwości oceny.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.06.2005
Autor: Agnieszka Kunysz
Jaki powinien być idealny pracownik? Liczne badania udowodniły, że produktywny pracownik to pracownik zadowolony ze swojej pracy i silnie zmotywowany do jej wykonywania. Frederick Herzberg wyodrębnił 2 grupy czynników wpływające na poziom satysfakcji z pracy. Jedną z nich nazwał czynnikami higieny, drugą – motywatorami. Doszedł też do wniosku, że satysfakcja i niezadowolenie z pracy nie stanowią swojego prostego przeciwieństwa. Kontynuatorami badań Herzberga byli Hackman i Oldham. Wyróżnili oni trzy główne czynniki, mające wpływ zarówno na motywację, jak i poczucie satysfakcji. Tymi czynnikami są: wiedza na temat jakości pracy, odpowiedzialność oraz poczucie wagi wykonywanych zadań.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2005
Autor: Alicja Nawłoka
W artykule opisany został pakiet wynagrodzeń Jamesa Dimona, obecnego wiceprezesa ds. operacyjnych banku J.P. Morgan Chase & Co. Wcześniej pełnił on funkcję przewodniczącego rady nadzorczej oraz prezesa zarządu w Bank One Corporation. Właśnie z połączenia tego banku z J.P. Morgan Chase & Co. powstał drugi co do wielkości bank w USA.
W roku 2000 James Dimon podpisał z Bank One Corporation kontrakt menedżerski, w którym szczegółowo ustalone zostały zasady jego wynagradzania. Po fuzji banków większość warunków tego kontraktu została przeniesiona do umowy z J.P. Morgan Chase & Co.
Kontrakt menedżerski gwarantuje Dimonowi m.in. wynagradzanie zasadnicze nie mniejsze niż 1 000 000 USD rocznie. Docelowa premia roczna ustalona została na poziomie 250% płacy zasadniczej. Za samo podpisanie kontraktu prezes Dimon otrzymał pakiet opcji na akcje, których realizacja w styczniu 2004 roku przyniosłaby mu 52 mln USD zysku.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2005
Autor: Marcin Potoczny
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wzrosło wprawdzie w porównaniu z rokiem 2003 o 4,8% do 2289,57 zł, czyli więcej niż wskaźnik inflacji. W wielu jednak branżach siła nabywcza pensji spadła. Według danych GUS sytuacja taka dotknęła zatrudnionych w sektorze FMCG (wydzielane przez GUS branże tytoniowa i produkcji artykułów spożywczych). Z największych podwyżek wynagrodzeń cieszyli się zatrudnieni w branżach: stoczniowej, motoryzacyjnej i hutniczej. Na wzrost płac w 2004 r. nie narzekali również górnicy – po raz pierwszy przeciętne zarobki w tej branży przekroczyły 4 tys. zł. Niewiele zmieniło się w Polsce, jeśli chodzi o wynagrodzenia w różnych regionach kraju. W dalszym ciągu najlepiej płacą firmy na Mazowszu, najmniej natomiast na wschodzie kraju.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2005
Autor: Maciej Dubis
Chociaż kwestia wynagradzania jest ważna w każdej firmie, to w firmach doradczych, gdzie ludzie są jedynym źródłem tworzenia dochodu, ma ona szczególne znaczenie. Dla specjalistów zatrudnionych w takich firmach tematyka wynagrodzeń, jako elementu określającego ich status społeczny, jest niezwykle istotna.
W firmach doradczych duże znacznie ma sposób opłacania najbardziej utalentowanych pracowników. Dzieje się tak dlatego, że najlepsi specjaliści mają do wyboru wiele propozycji pracy i to, jaki system wynagradzania jest im oferowany, decyduje o pozostaniu w firmie. Szukają oni firm, które zapewnią im taki system wynagradzania, który będzie nagradzał zdobywanie kluczowych kompetencji. Pracownicy, którzy chcą przyczynić się do rozwoju firmy poprzez konkretne rezultaty swojej działalności, wybiorą taką, która ich za to nagrodzi.
W artykule opisane zostały zalecenie odnoszące się do budowy systemów wynagrodzeń w firmach doradczych. Poruszone zagadnienia to m.in.: strategia wynagradzania wspierająca kierunki działania firmy, ocena obecnego systemu wynagrodzeń, budowa nowego systemu, wprowadzenie go w życie.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.06.2005
Bardzo głośno jest w ostatnim czasie w Polsce na temat olbrzymich odprawach wypłacanych odchodzącym prezesom dużych firm. Najbardziej jaskrawym przykładem kontrowersji wokół olbrzymich pakietów odpraw jest przypadek PKN Orlen, gdzie byli prezesi zagwarantowali sobie wielomilionowe wypłaty. Warto w tym momencie zauważyć, że podobna sytuacja zdarzyła się w The Walt Disney Company, gdzie jeden z byłych dyrektorów za kilkanaście miesięcy pracy otrzymał około 130 mln USD. Spowodowało to złożenie do sądu pozwu przez akcjonariuszy, którzy oskarżyli organy nadzorcze spółki o niedołożenie należytej staranności przy podpisywaniu kontraktu menedżerskiego. Aby uniknąć takich kłopotów, dobrze jest wprowadzić w firmie odpowiednią politykę odpraw dla najważniejszych menedżerów.
czytaj więcej
Data publikacji:
31.05.2005
Autor: Maciej Dubis