Płaca minimalna to ustawowo określona kwota wynagrodzenia, poniżej której nie można opłacać pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu. Płaca minimalna jest stosowana już od 100 lat, w 1928 roku została usankcjonowana przez Międzynarodową Organizację Pracy (
International Labour Organization). W niniejszym artykule omówiono rolę płacy minimalnej w gospodarce oraz jej wpływ na rynek pracy. Przedstawione również poziomy wynagrodzeń minimalnych w krajach Unii Europejskiej, obowiązujące w pierwszej połowie 2004 r. Na przykładzie krajów europejskich, prześledzono praktyki oraz rozwiązania prawne dotyczące zasad kształtowania minimalnego wynagrodzenia.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.08.2004
Autor: Hanna Sieminowicz
Autor: Maciej Dubis
W związku z poszerzeniem Unii Europejskiej o 10 nowych członków konieczne jest przeprowadzenie analizy porównawczej kosztów pracy zarówno "starych członków" jak i krajów nowoprzyjętych. Koszty pracy odgrywają bowiem znaczącą rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Badania przeprowadzone przez Europejską Agencję Statystyczną Eurostat, w oparciu o dane dostarczone w 2000 roku przez 25 państw europejskich, wykazują znaczne zróżnicowanie w poziomie tych kosztów. Artykuł przedstawia szczegółowe dane o godzinowych oraz średnich miesięcznych kosztach pracy, strukturę tych kosztów oraz analizę w oparciu o sektor działalności. Znaczne zróżnicowanie regionalne w poziomie kosztów pracy coraz częściej wpływa na decyzję wielkich potentatów o przeniesieniu produkcji do krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.08.2004
Autor: Agata Kurylak
Metoda UMEWAP - 85 P oraz jej późniejsze modyfikacje, to jedne z najbardziej znanych, polskich metod wartościowania pracy. Zwłaszcza w latach 80-tych, próbowano wdrażać w życie dwa główne warianty tej analitycznej metody, tj. "85 i "87. Wiele zakładów miało bardzo negatywne doświadczenia związane z tymże procesem. Wynikały one nie tyle z błędów samej metody, ile z prób dostosowania jej do zbyt wielu różnorodnych organizacji. Artykuł opisuje metodę UMEWAP - 85 P, ukazuje układ kryteriów syntetycznych i elementarnych oraz podsumowuje zmiany, jakie wprowadzono do wersji UMEWAP - 87.
czytaj więcej
Data publikacji:
10.08.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Aby potencjał tkwiący w zasobach ludzkich był jak najpełniej wykorzystany w firmie musi istnieć dobry system płac. System taki powinien zapewnić odpowiednie proporcje wynagrodzeń oraz motywować pracowników do jak najefektywniejszej pracy. W tym celu firmy powinny ustalać płace zasadnicze przy pomocy systemu taryfowego, w którego skład wchodzą taryfikator kwalifikacyjny i tabela płac.
Celem tego artykułu jest przedstawienie etapów budowy systemu taryfowego, począwszy od wartościowania pracy po ustalenie wysokości stawek płac.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.07.2004
Autor: Agnieszka Siembab
Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w Polsce wyniosło w 2003 r. 2201,47 zł brutto. Sama ta liczba w żaden sposób nie oddaje jednak sytuacji na polskim rynku wynagrodzeń w ubiegłym roku, gdyż zarobki Polaków były bardzo zróżnicowane. Ogólnie, więcej zarabiają pracownicy sektora publicznego. Zdecydowanie najwyższe zarobki – jest to już reguła – otrzymują pracujący w województwie mazowieckim. Największy jednak wpływ na płace ma branża, w której się pracuje. Dla przykładu zatrudnieni w przemyśle odzieżowym otrzymywali w 2003 r. zaledwie ok. 1200 zł brutto, a pracownicy funduszy emerytalno-rentowych niemal 7,5 tys. Niniejszy artykuł dokładnie analizuje zarobki Polaków w 2003 r., starając się jednocześnie odpowiedzieć na pytanie, jak będzie pod tym względem wyglądał rok 2004.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.07.2004
Autor: Maciej Dubis
Pracownicy, o ile tylko spełniają stawiane im oczekiwania, otrzymują dostosowane do zmian na rynku pracy podwyżki wynagrodzenia podstawowego. Stosowanie systemu podwyżek wynagrodzenia podstawowego może być elementem zarządzania osiągnięciami. Zakładając, że firma dysponuje sprawnie działającym systemem oceny, może wybierać pomiędzy trzema podejściami. Po pierwsze oprzeć się na założeniach tradycyjnego podejścia do korygowania wysokości wynagrodzenia podstawowego. Po drugie wynagrodzić za wyniki za pomocą jednorazowej nagrody. Po trzecie wykorzystać ograniczoną liczbę poziomów wynagrodzenia podstawowego, która odpowiada liczbie poziomów osiągnięć stosowanych w systemie oceniania.
a
Niniejszy artykuł pokazuje korzyści i wady tych trzech podejść do zarządzania płacą zasadniczą.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.07.2004
Autor: Anna Postół
Wstąpienie do UE ośmiu nowych państw i rozpoczęcie etapu bliższego partnerstwa zwiększyło wzajemny wpływ gospodarczy poszczególnych krajów. Czy tendencje wzrostu i spadku płac ujednolicą się w krajach zjednoczonej Europy? Jak rozszerzenie UE może wpłynąć na wysokość płac w krajach dawnej piętnastki?
Artykuł podsumowuje dane dotyczące wzrostu płacy nominalnej i realnej w poszczególnych państwach UE oraz Norwegii, Bułgarii i Rumunii w latach 2002-2003. Śledzenie wskaźników rzeczywistego wzrostu płac jest niezwykle ważne dla nowych członków UE, choćby ze względu na ich przyszłe wstąpienie do Unii Gospodarczej i Walutowej. Aby to jednak nastąpiło, nowe kraje członkowskie muszą ustabilizować swe rynki oraz dostosować ogólne tendencje wzrostowe do tych panujących w krajach dawnej piętnastki.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.07.2004
Autor: Agnieszka Kunysz
Zdecydowana większość prezesów, jest przekonana o tym, że wynagrodzenia pracowników powinny być powiązane ze strategią organizacji. W praktyce jednak nastręcza to wielu problemów. Są jednak firmy, którym udało się wykonać to trudne zadanie. Należy do nich z pewnością Southwest Airlines, najbardziej dochodowa amerykańska linia lotnicza. Dzięki odpowiedniemu powiązaniu systemy wynagradzania z kulturą i strategią firmy, jej szefowie mogą otwarcie mówić, że to pracownicy są ich największą siłą. Świadczy o tym choćby fakt, że są oni najbardziej wydajni w swej branży. Wynik 2400 obsłużonych klientów rocznie na pracownika dwukrotnie przewyższa średnią w branży. Artykuł przedstawia opis systemu wynagrodzeń, który pozwolił firmie na osiągnięcie sukcesu.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.07.2004
Autor: Maciej Dubis
Wielka Brytania i Szwecja to dwa kolejne - poza Irlandią - kraje, które zdecydowały się na otworzenie swych rynków pracy dla Polaków. Chociaż formalnie kraje te nie stawiają żadnych ograniczeń, to wiadomo, że największe szansę na znalezienie pracy mają przedstawiciele niektórych tylko zawodów. Należą do nich przede wszystkim pracownicy służby zdrowia - głównie lekarze i pielęgniarki. Jednocześnie mogą oni liczyć na bardzo dobre wynagrodzenie. Przykładowo zarobki lekarzy osiągają poziom nawet 25 tys. zł miesięcznie - przy czym jest on nieco wyższy w Wielkiej Brytanii. Duże możliwości pracy mają też inżynierowie - szczególnie w Wielkiej Brytanii. Zwłaszcza doświadczeni specjaliści od budownictwa otrzymają godziwe wynagrodzenie - nawet 23 tys. zł miesięcznie. Na niższe pensje mogą liczyć pracownicy z gorszym wykształceniem, ale i ich zarobki będą kilkukrotnie wyższe niż w Polsce. Artykuł przedstawia poziom wynagrodzeń w Wielkiej Brytanii i Szwecji w zawodach, gdzie szczególnie poszukiwani są pracownicy z nowych krajów UE, a więc i z Polski.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.07.2004
Autor: Maciej Dubis
Podwyżki wynagrodzenia podstawowego w oparciu o indywidualne wyniki wymagają przeprowadzania solidnej oceny pracowników. Aby robić to w efektywny sposób warto zapoznać się z pewnymi zasadami szeroko opisanymi w niniejszych artykule. Zgodnie tymi zasadami, należy:
- ograniczyć liczbę kategorii lub poziomów osiągnięć,
- zapewnić szkolenia z zarządzania osiągnięciami dla osób zaangażowanych w ocenianie pracowników,
- skoncentrować się na mierzalnych rezultatach lub obserwowalnych zachowaniach,
- konsekwentnie stosować przyjęte zasady,
- stale monitorować proces oceny osiągnięć,
- uzyskać dla tego procesu poparcie najwyższego szczebla zarządzania,
- wypracować realny system zarządzania budżetem podwyżek płacy zasadniczej.
Stosowanie się do tych zasad pozwoli tak kształtować podwyżki, aby nie były one kosztowne dla firmy a jednocześnie motywowały pracownika.
czytaj więcej
Data publikacji:
13.07.2004
Autor: Anna Postół