Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Sekretarka 4720 PLN
Planista produkcyjny 8350 PLN
Kierowca autobusu 5500 PLN
Nauczyciel muzyki 6200 PLN
Statystyk 5260 PLN
Pielęgniarka 6170 PLN
Kierownik zakupów 11210 PLN
Cieśla szalunkowy 5710 PLN
Inżynier sprzedaży 10500 PLN
Optyk okularowy 5170 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Mediana - wartość dzieląca wszystkie dane na pół. Poniżej i powyżej mediany znajduje się dokładnie po 50% danych.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły premium


Wynagrodzenia amerykańskich CEO w sektorze bankowym na przykładzie Bank of America, Bank of New York, Wells Fargo i JPMorgan Chase

Artykuł zawiera informacje o zasadach wynagradzania kluczowych menedżerów w największych bankach w Stanach Zjednoczonych. Opisane są zasady i kryteria, według których komitety do spraw wynagrodzeń ustalają wysokości wynagrodzeń dla swoich menedżerów. Przedstawione są również poszczególne elementy wynagrodzenia i poziomy płac całkowitych uzyskanych przez najważniejszych menedżerów w Bank of America, Bank of New York, Wells Fargo i JPMorgan Chase w 2005 roku. czytaj więcej Data publikacji: 17.10.2006 Autor: Michalina Szczepańska

Tworzenie skutecznego systemu wynagrodzeń za wyniki

Artykuł poświęcony jest problematyce tworzenia skutecznych systemów wynagradzania za wyniki. Wyjaśnia, na czym polega tego rodzaju system wynagradzania i jak odnosi się on do oczekiwań pracowników. Następnie przedstawia jego istotę i składniki: otwartą skalę płac, precyzyjny system oceny i kartę wzrostu wynagrodzeń. Szczególne znaczenie ma precyzja oceny wyników, która leży u podstaw systemu. W dalszej części artykułu omówione zostały bariery i możliwe trudności oraz niepożądane efekty, które mogą wiązać się z wprowadzeniem systemu. Przedstawiony został również model skutecznego systemu wynagradzania za wyniki, a także zaprezentowane zostało zestawienie czynników sprzyjających jego skutecznemu działaniu. czytaj więcej Data publikacji: 03.10.2006 Autor: Tomasz Aleksandrowicz

Polityka wynagrodzeń na przykładzie Boeing Company

Artykuł prezentuje stosowaną w Boeing Company politykę wynagrodzeń pracowników i członków zarządu, oraz przedstawia jej główne cele i założenia. Zawiera także informacje o wysokości wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach. Na przykład, inżynier do spraw systemów może zarobić w Boeingu 60 000 dolarów rocznie. W artykule znajduje się również charakterystyka świadczeń dodatkowych przysługujących pracownikom firmy. Ponadto wyszczególnione i opisane zostały stosowane przez firmę bodźce motywacyjne. Przedstawiono również składniki i wysokość wynagrodzenia członków zarządu Boeing Company, a także wartość posiadanych przez nich akcji firmy. H. C. Stonecipher, który był prezesem zarządu w pierwszej połowie 2005 roku, uzyskał wynagrodzenie podstawowe w wysokości 1 500 000 dolarów. czytaj więcej Data publikacji: 03.10.2006 Autor: Agnieszka Szwedo

Znaczenie nagród dla wyników pracy i motywacji

Chociaż przekonanie o motywującym charakterze nagród oferowanych za pracę (np. w postaci wynagradzania za wyniki) jest silnie zakorzenione z naukach ekonomicznych, to niektórzy podważają ten dogmat. Ich krytyka opiera się na badaniach psychologicznych, które wskazują na potrzebę rozróżnienia dwóch rodzajów motywacji – zewnętrznej i wewnętrznej. Wskazuje się, że nagrody oferowane przez firmę mają negatywny wpływ na wewnętrzną motywację pracowników. Co więcej, niektórzy uważają wręcz, że mają one wymiar karzący. W artykule zostały omówione niektóre kontrowersje dotyczące znaczenia nagród dla wyników pracy i motywacji pracowników. czytaj więcej Data publikacji: 03.10.2006 Autor: Joanna Kramerek

Płaca minimalna - teoria a rzeczywistość

Kategoria płacy minimalnej wywiera znaczący wpływ na funkcjonowanie nie tylko gospodarki jako całości, ale również pojedynczych przedsiębiorstw i każdego obywatela. Poniższy artykuł pozwala na zapoznanie się z historią płacy minimalnej, jej oddziaływaniem na rynek pracy i na poziom bezrobocia. Przedstawia stanowiska i argumenty przeciwników oraz zwolenników stosowania wynagrodzenia minimalnego, a także opisuje metody ustalania jego wysokości. Koncentruje się więc na podstawowych i najczęściej podejmowanych zagadnieniach związanych z płacą minimalną. Oprócz zaprezentowania czystej teorii, analizuje również możliwości zastosowania jej w praktyce. czytaj więcej Data publikacji: 19.09.2006 Autor: Grzegorz Spólnik

Wzrost wynagrodzeń w krajach Unii Europejskiej w latach 2004-2005

W artykule omówione zostały rezultaty badań European Industrial Relations Observatory (EIRO)dotyczące wzrostu wynagrodzeń w państwach europejskich w latach 2004-2005. W okresie tym podniosła się stopa wzrostu zarówno płac nominalnych jak i realnych, co stanowi trend przeciwny do spadku tego wskaźnika w latach 2001-2003. Jest to bezpośredni skutek przystąpienia do Unii nowych państw, w których średni poziom wzrostu wynagrodzeń jest zdecydowanie wyższy niż dla krajów dawnej piętnastki. W państwach Europy Zachodniej można mówić o stabilizacji wzrostu płac, natomiast wśród nowych krajów członkowskich wskaźnik ten ciągle rośnie. czytaj więcej Data publikacji: 19.09.2006 Autor: Jadwiga Radecka

Potrzeba osiągnięć a motywowanie pracowników

W artykule przedstawiono sposoby wynagradzania pracowników z rozwiniętą potrzebą osiągnięć. Tekst wskazuje na główne cechy charakteryzujące pracowników z wysoką potrzebą osiągnięć, jak zapotrzebowanie na otrzymywanie informacji zwrotnej o wynikach realizowanych zadań. Omawia teorię trzech potrzeb McClellanda, obejmującą potrzeby: osiągnięć, władzy i przynależności, dowodzącą, że najistotniejszą jest potrzeba osiągnięć. Zwraca również uwagę na sposób premiowania i nagradzania pracowników zorientowanych na osiągnięcia. Zajmuje się tak pracownikami produkcyjnymi, jak i zajmującymi stanowiska kierownicze. Menedżer zorientowany na osiągnięcia powinien być motywowany przy zastosowaniu dodatków do wynagrodzenia, jak np. udział w zysku czy opcje na akcje. czytaj więcej Data publikacji: 05.09.2006 Autor: Agnieszka Szwedo

Postępowanie w czasie zmiany polityki wynagradzania

Artykuł prezentuje działania podejmowane przez dwie firmy – IRMCO i Northern Trust Corporation, podczas wprowadzania zmian w zakresie wynagradzania. Działania pierwszej z wymienionych firm koncentrowały się wokół zmian wynagradzania pracowników na szczeblu menedżera/wspólnika. Ich celem było zapewnienie większej przejrzystości wynagradzania, silniejszego powiązania płacy z wynikami oraz dążenie do promowania pracy zespołowej. Z kolei działania Northern Trust były w dużej mierze skoncentrowane na skutecznym zakomunikowaniu pracownikom zmian w wynagradzaniu. Ponieważ w firmie miała miejsce reorganizacja i zmieniły się zasady wynagradzania, to pracownicy odczuwali dużą niepewność związaną z wysokością dochodów, jakich mogą oczekiwać. Firma przeprowadziła więc kampanię informacyjną w celu pogłębienia wiedzy pracowników o nowym systemie wynagradzania i wykształcenia w pracownikach poczucia jego sprawiedliwości. czytaj więcej Data publikacji: 05.09.2006 Autor: Joanna Kramerek

Polityka wynagrodzeń managementu w Ford Motor Company

Artykuł opisuje politykę wynagradzania w Ford Motor Company. Podstawą do wszelkich decyzji dotyczących wynagrodzeń w tej firmie jest tzw. Globalna Strategia Wynagrodzeń i Bonusów. Nad realizacją tej strategii czuwa czteroosobowy Komitet ds. Wynagrodzeń. Podstawowym założeniem polityki nagradzania pracowników jest płaca za osiągnięte wyniki (pay for performance).
Menedżerowie w Fordzie są wynagradzani przede wszystkim długoterminowo, między innymi: akcjami o ograniczonej zbywalności, programami akcyjnymi i emerytalnymi, a także różnymi dodatkami. Jak przystało na firmę zajmującą się produkcją samochodów Ford oferuje swoim pracownikom specjalny program pozwalający na korzystanie z firmowych pojazdów, ale także i samolotów. czytaj więcej Data publikacji: 05.09.2006 Autor: Alicja Piastowicz

Adam Smith i David Ricardo – Klasycy ekonomii o wynagrodzeniach

Artykuł prezentuje poglądy na temat wynagrodzeń dwóch klasyków ekonomii – Adama Smitha i Davida Ricardo, które w dużym stopniu są aktualne do dzisiaj. Na początku została przedstawiona teoria płac według Smitha i jego rozróżnienie na płacę „naturalną” i „rynkową”. Dalej zaprezentowano analizę pięciu głównych czynników powodujących zróżnicowanie płac w różnych zawodach oraz trzech powodów, które mogą powstrzymywać równoważenie się płac. Następnie omówiono teorię płac według Davida Ricardo i jej wpływ na wielkość populacji – tzw. „żelazne prawo płac”. Ostatnia część artykułu poświęcona jest poglądom Davida Ricardo na temat związku kosztów pracy z zyskiem pracodawcy. czytaj więcej Data publikacji: 22.08.2006 Autor: Tomasz Aleksandrowicz