Artykuł opisuje proces wprowadzania nowego systemu premiowania na zasadzie gainsharing w zakładzie firmy Techneglas, zlokalizowanym w Pittston w Pennsylwanii. Zakład ten wytwarza elementy szklane do telewizorów. Zadaniem nowego systemu była poprawa produktywności i działania procesu wytwórczego w zakładzie. Wprowadzono program nazwany PRIDE+, wspierający cele, jakie stały przed zakładem. Objęto nim wszystkich pracowników produkcyjnych oraz kadrę menedżerską. Kwota, przydzielana w ramach programu na premie, zależna była od kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Prócz zysków firmy, na modyfikację puli premiowej wpływ miały także: jakość produktów, bezpieczeństwo pracowników oraz satysfakcja klientów. Program spełnił swoje cele. Artykuł szczegółowo opisuje proces wdrażania programu, jego działanie oraz wyniki.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.12.2007
Autor: Marzena Jakubiec
Początek dwudziestego pierwszego wieku to czas gwałtownego rozwoju technologii informatycznych. Nowoczesne narzędzia, które powstały w tym czasie znalazły także zastosowanie w zarządzaniu wynagrodzeniami. Artykuł przedstawia możliwości ich wykorzystania zarówno z punktu widzenia organizacji, jak i pojedynczego pracownika. Omówione zostały główne obszary, w których używane są zdobycze technologii IT, a także możliwości, jakie dają w przygotowaniu i wdrażaniu strategii wynagrodzeń. Opisane zostały bazy danych, modelowanie struktur płacowych, badanie wynagrodzeń indywidualnych, informowanie pracownika oraz narzędzia przez niego wykorzystywane. W artykule znalazły się także informacje na temat platform internetowych wykorzystywanych w tym celu przez firmy amerykańskie.
czytaj więcej
Data publikacji:
11.12.2007
Autor: Michał Świech
Cel działania każdego przedsiębiorstwa to długookresowa maksymalizacja dochodów jej właścicieli. W przypadku spółek akcyjnych realizacja tego celu może być zagrożona, ze względu na oddzielenie własności przedsiębiorstwa od jego zarządu (właścicielami są akcjonariusze, a zarząd sprawują menedżerowie). Dlatego wyzwaniem jest stworzenie takiego systemu wynagrodzeń, który integrowałby interesy menedżerów i akcjonariuszy. Należy opracować mierniki oceny wyników pracy menedżerów oraz zapewnić zgodność mierników długoterminowych, zależnych od kreacji wartości przedsiębiorstwa, z miernikami krótkoterminowymi. Pomiar wyników musi być przeprowadzony na wszystkich poziomach organizacyjnych. Trzeba opracować także najwłaściwszy docelowy poziom wyników. Artykuł szczegółowo opisuje te kroki w projektowaniu systemu wynagrodzeń, tak dla menedżerów najwyższego szczebla, jak i dla menedżerów liniowych.
czytaj więcej
Data publikacji:
27.11.2007
Autor: Marzena Jakubiec
W artykule opisano czynniki, które powodują, że ludzie chcą zatrudniać się w danej firmie, jak również te, które już pracujących powstrzymują przed odejściem. Analizę oparto na badaniach, jakie firma Towers Perrin przeprowadziła w 2006 roku wśród 80 tysięcy pracowników zatrudnionych w średnich i dużych firmach w 16 krajach świata na 4 kontynentach Badano oczekiwania pracowników wobec pracodawców i sposoby wykorzystywane przez firmy do zmotywowania ludzi do wydajniejszej pracy. Artykuł przedstawia różnice między tym, na co liczą mieszkańcy krajów odmiennych kulturowo, takich jak Japonia, Stany Zjednoczone czy Holandia. Porównano w nim oczekiwania osób zatrudnionych w organizacjach w Europie i na kontynencie amerykańskim, a także różnice między państwami wewnątrz Unii Europejskiej (Francją, Niemcami, Włochami i Wielką Brytanią). W artykule znalazło się też miejsce na przedstawienie opinii osób pracujących w sektorze publicznym. Artykuł zawiera dwanaście tabel.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.11.2007
Autor: Michał Świech
W 2006 r. każdy członek zarządu GTC S.A. otrzymał przeciętnie 1 722 500 PLN wynagrodzenia oraz ponad 300 tys. akcji spółki wartych kilkanaście milionów PLN. Artykuł opisuje praktykę wynagradzania akcjami i opcjami na akcje w pięciu spółkach z trzech sektorów GPW (IT, budowlanego i bankowego). Na początku omówione są trudności towarzyszące wycenie akcji przekazywanych menedżerom. Jako pierwszy omawiany jest dokładnie przypadek spółki MCI Management (IT). Pokazany jest udział części długoterminowej w pakietach wynagrodzeń (nawet 97%) oraz konstrukcja i działanie programu motywacyjnego. Następnie omawiane są pakiety wynagrodzeń członków GTC S.A. (sektor budowlany). Część poświęconą sektorowi bankowemu otwiera opis programu akcyjnego w BZ WBK. Przedstawiany jest udział wartości akcji w wynagrodzeniu całkowitym menedżerów w tym banku, w Getin Banku S.A. oraz Banku Handlowym w Warszawie S.A. Artykuł zawiera 8 tabel i 8 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.11.2007
Autor: Michał Mudel
Artykuł zawiera opracowanie wyników Internetowego Badania Wynagrodzeń za rok 2006 oraz pierwszą połowę roku 2007. W analizie skupiono się na badaniu wpływu różnych zmiennych na wysokość średniego miesięcznego wynagrodzenia młodych absolwentów studiów wyższych z niewielkim doświadczeniem zawodowym (nie przekraczającym 5 lat). W analizie brano pod uwagę osoby poniżej 30 roku życia. Dokonano analizy wynagrodzeń absolwentów według branży, działu zatrudnienia, wielkości firmy, według profilu ukończonych studiów, znajomości języka angielskiego. Pokazano również, w którym województwie warto zacząć karierę zawodową, aby już na starcie zarabiać jak najlepiej. Tekst zawiera 3 tabele i 7 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.11.2007
Autor: Kamil Fijorek
Artykuł zawiera opracowanie rezultatów badania „Careers after Higher Education – a European Research Study”, które przeprowadzono w latach 2000 - 2006. W artykule skupiono się wyłącznie na badaniu wpływu różnych zmiennych na wysokość średniego wynagrodzenia absolwenta w czasie około 4 lat po ukończeniu studiów wyższych. Rozważono między innymi wpływ rodzaju wyższego wykształcenia, średniej arytmetycznej ocen otrzymanych w toku studiów, czasu spędzonego na poszukiwaniu pracy, płci oraz mobilności absolwenta (czyli tego, czy dana osoba wyjeżdżała za granicę).
Dokonano analizy wynagrodzeń absolwentów według kraju podjęcia pracy, według branży zatrudnienia oraz według ukończonego profilu studiów. Uzyskano bardzo interesujące wyniki odnośnie wpływu średniej ocen oraz mobilności na średni poziom wynagrodzenia absolwenta. Artykuł zawiera t tabel i 2 wykresy.
czytaj więcej
Data publikacji:
26.11.2007
Autor: Kamil Fijorek
Artykuł przedstawia różne aspekty wynagradzania menedżerów w kontekście kodeksów dobrych praktyk. W tekście opisane zostały procesy, które doprowadziły do powstania tego rodzaju rozwiązań, takie jak globalizacja i spadek zaufania do korporacji oraz zmiany w Europie Środkowo-Wschodniej. Przedstawiono zalecenia OECD dotyczące wynagradzania menedżerów. Analizie poddano zasady, na jakich kodeksy dobrych praktyk tworzy się w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Australia, Republice Południowej Afryki, Japonii, Szwecji, Szwajcarii oraz Niemcy. Tabele pokazują, które z kluczowych obszarów objętych tymi regulacjami zostały uwzględnione w kodeksach obowiązujących w poszczególnych krajach OECD. Opracowanie pokazuje także jak mają się kodeksy dobrych praktyk do transparentności wynagrodzeń menedżerów. Także w tym przypadku przedstawiono rozwiązania stosowane na świecie . Porównanie zasad narodowych stało się pretekstem do rozważań nad wyższością transparentności lub regulacji.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.11.2007
Autor: Piotr Urbanek
W artykule zostały przedstawione wynagrodzenia dyrektorów ds. handlu i marketingu, którzy zasiadali w zarządach polskich spółek giełdowych w 2006 r. Opracowanie zawiera analizy wynagrodzeń menedżerów w odniesieniu do pełnionej w zarządzie funkcji, branży w jakiej działa firma, przeciętnego zatrudnienia w spółce, aktywów i wyniku spółki oraz stażu menedżera w zarządzie. Porównano wynagrodzenia dyrektorów ds. handlu i marketingu do zarobków dyrektorów ds. finansów, produkcji, inwestycji. W artykule przedstawiono również krótkie sylwetki dziesięciu najlepiej wynagradzanych dyrektorów ds. handlu i marketingu w 2006 roku. Artykuł zawiera 9 tabel i 8 wykresów.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.11.2007
Autor: Kamil Fijorek
Artykuł przedstawia argumenty za i przeciw systemom wynagradzania za wyniki. Pośród zalet takich sposobów wynagradzania można niewątpliwie wymienić większą elastyczność płacy oraz możliwość otrzymania wyższego wynagrodzenia za dobre wyniki pracy. Taki sposób wynagradzania spotkał się jednak z szeregiem zarzutów dotyczących nie tylko praktyki jego funkcjonowania, ale również założeń. Niemniej jednak w wielu przypadkach fiasko takiego wynagradzania wydaje się wynikać przede wszystkim z błędów podczas realizacji. W artykule omówiono również wynagradzanie za wyniki z perspektywy różnych teorii motywacji oraz przedstawiono dwa przykłady działania systemu wynagradzania w konkretnych firmach.
czytaj więcej
Data publikacji:
12.11.2007
Autor: Joanna Kramerek